Macallan expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 708
Lid geworden op: 21 Jun 2012, 16:39
Locatie: Twente

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor Paulini » 01 Nov 2022, 09:32

reken je op ca 350 flessen? dan moet 1 zo'n flesje al snel rond de 2K kosten.... Denk dat de broker vh vat het hardste lacht (als hij het verkocht krijgt voor dat geld, wat me sterk lijkt)
0 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1627
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 01 Nov 2022, 12:02

Paulini schreef:reken je op ca 350 flessen? dan moet 1 zo'n flesje al snel rond de 2K kosten.... Denk dat de broker vh vat het hardste lacht (als hij het verkocht krijgt voor dat geld, wat me sterk lijkt)


Ik denk dat 350 flessen uit een hogshead wat 31 jaar heeft gelegen onrealistisch optimistisch is, angel share enzo... Het zal eerder zo'n 200 hooguit 250 flessen zijn, en dus 3,5 à 4k de fles.
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 01 Nov 2022, 12:46

Paulini schreef:reken je op ca 350 flessen? dan moet 1 zo'n flesje al snel rond de 2K kosten.... Denk dat de broker vh vat het hardste lacht (als hij het verkocht krijgt voor dat geld, wat me sterk lijkt)


Nou, ik heb dan misschien nieuws voor je, vaak blijkt er minder in het vat te zitten en willen de meeste bottelaars ook wel iets winst maken, al is het maar om risico's etc af te dekken. Hetzelfde gaat op voor de slijter, het licht gaat snel uit als daar niks verdient wordt.
Neem je het heel zuinig en haal je er 300 flessen uit dan is 3,5 - 4K is realistischer. Dat van die broker heb je wel goed, al gok ik dat die met 10% marge zeker genoegen neemt en je er vanuit mag gaan dat dit een vat uit een privé bezit is. Geen broker gaat dergelijk geld neerleggen voor voorraad vulling. De hardst lachende is degene die een paar K in £ heeft neergelegd in 1991....
EDIT; zie net dat er als het RLA en ABV klopt er ongeveer 200 flessen uit zouden komen. Heeft niet heel veel invloed op de prijs :gnif , tussen de 5 - 6K landt je dan. Wel in de btw. :lol:
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2480
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 01 Nov 2022, 12:56

Oogadal schreef:Kreeg vandaag een 1991 Macallan op 1st fill hogshead aangeboden. Ik heb nog wel ff zitten twijfelen, maar kwam net wat tekort om die £ 490.000 op te hoesten. Als ‘t nou euro’s waren geweest…. :P :HitHead


Zijn vast wel een paar Chinezen die dit blind kopen.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 01 Nov 2022, 13:58

Dat zit er dik in. Die hebben ook geen crisis momenteel, met hun goedkope gas en olie uit Rusland waarmee ze producten maken die ze vervolgens onze kant opsturen... :Scratch
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1258
Lid geworden op: 29 Mei 2016, 18:58
Locatie: Noord Limburg

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 01 Nov 2022, 14:10

UNGLAUBLICH :Scratch

Groet Cor
0 x

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 830
Lid geworden op: 24 Jan 2016, 01:03
Locatie: Eindhoven

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 01 Nov 2022, 14:51

Oogadal schreef:Dat zit er dik in. Die hebben ook geen crisis momenteel, met hun goedkope gas en olie uit Rusland waarmee ze producten maken die ze vervolgens onze kant opsturen... :Scratch


Yep. Maar wij mogen op onze borst kloppen dat we Putin en de zijnen niet sponsoren.
0 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 01 Nov 2022, 15:15

Dat doen we dus wel Wouter. Want we zijn dankzij bagger beleid in Den Haag en Brussel ontzettend afhankelijk van Chinees geproduceerd spul. Dus onze concurrentie positie verzwakt nog verder omdat de industrie in EU moet produceren met hoge energiekosten en de deuren kan sluiten terwijl de Chinezen de energie die wij niet meer wilden voor een schijntje kopen om er producten mee te maken die wij afnemen.... :Scratch
Uiteindelijk schieten we onszelf een paar keer in beide voeten lijkt mij? Of zie ik het verkeerd dat we door te consumeren we de Chinese productie in stand houden die gevoed wordt met goedkope energie van Poetin?
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 762
Lid geworden op: 22 Jan 2015, 22:00
Locatie: Noord-Brabant

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 01 Nov 2022, 16:30

Macallan Macallan Macallan
1 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 01 Nov 2022, 19:36

Jaja, sorry, we gaan weer on topic met overhypte en royaal overprijsde middle of the road whisky… :lol:
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 01 Nov 2022, 22:51

Oogadal schreef:Jaja, sorry, we gaan weer on topic met overhypte en royaal overprijsde middle of the road whisky… :lol:

Zeg nou zelf, das toch veeeuul interessanter? :bigsmile

Maar idd. De wereld is verknipt en hypocriet. En zeker de lijers politiek. Die lopen aan de ene kant de moraalridder uit te hangen om vervolgens via de achterdeurtjes politiek geheel onzichtbaar en indirect het andere uiterste te doen.

Maar Macallan en hun glazen huis in Teletubbieland is interessanter.
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor Koning » 02 Nov 2022, 21:46

Oogadal schreef:Jaja, sorry, we gaan weer on topic met overhypte en royaal overprijsde middle of the road whisky… :lol:


Inderdaad ja! Zijn er nog nieuwe releases waarvoor geloot moet worden om met geluk een flesje voor een pond of 700 aan te mogen schaffen? Dat er geen leeftijd en geen vatenindicatie ("bespoke casks, hand selected by among the most exquisite available in our warehouses by Dipsy, Laa-Laa, Po, and Tinky Winky") staat vermeld maakt niet uit. Ik scoor de fles hoe dan ook 95 punten en zet hem direct voor het driedubbele op de whiskybase market!
2 x
Afbeelding

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 708
Lid geworden op: 21 Jun 2012, 16:39
Locatie: Twente

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor Paulini » 03 Nov 2022, 22:11

Mjah.. hoewel er waarheid in zit zou ik iedereen aanraden om de macallan ruby eens te proberen. Daar zit echt wel goed spul in de fles. Alleen nadeel is dat deze nu ook al serieus geld moet kosten… mijne is al ff leeg helaas.

Het is een marketing machine en daardoor verliezen we ook wel het zicht en overzicht op de goede releases.
0 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 03 Nov 2022, 22:37

Paulini schreef:Mjah.. hoewel er waarheid in zit zou ik iedereen aanraden om de macallan ruby eens te proberen. Daar zit echt wel goed spul in de fles. Alleen nadeel is dat deze nu ook al serieus geld moet kosten… mijne is al ff leeg helaas.

Het is een marketing machine en daardoor verliezen we ook wel het zicht en overzicht op de goede releases.

Nouja het is een feit dat hun vatenkwaliteit volledig in elkaar gedonderd is. Van hoge kwaliteit (uitsluitend) European oak ex sherry butts naar een nieuwe standaard van overwegend American white oak seasoned hogsheads met rotzooi erin dat vervolgens verwerkt wordt tot azijn of gebruikt wordt om nog een vat te seasonen. Gooi hun spirit op een ouderwets goed vat en je krijgt echt wel weer serieuze kwaliteit Macallan, dat ben ik met je eens, maar dat gebeurd helaas veel te weinig. De Ruby is daar inderdaad een voorbeeld van maar idd ook weer volstrekt onbetaalbaar.
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 708
Lid geworden op: 21 Jun 2012, 16:39
Locatie: Twente

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor Paulini » 04 Nov 2022, 08:51

Als je zo veel liters produceert, er een distilleerderij bij bouwt, de hele wereld distilleerderijen aan het bouwen is, de biergemeenschap welke steeds meer vaten gebruikt voor dure barrel aged uitvoeringen en daar nog eens de andere barrel aged spirits bij optelt dan kan het ook bijna niet anders dat er vaten tekort zijn. MAcallan heeft daar ook mee te maken. En ze zullen wel goede vaten gebruiken maar die flessen worden niet open gemaakt of zijn zo duur dat ze als spaargeld (of als handelsvoorraad) op de plan staan.
0 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten