Laphroaig expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3980
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 08 Sep 2021, 23:04

Na die dertig jaar zijn ze in ieder geval nog dertig euro waard.
3 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 Sep 2012, 15:02
Locatie: omgeving Breda

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Roland... » 08 Sep 2021, 23:07

Reichenbach schreef:Na die dertig jaar zijn ze in ieder geval nog dertig euro waard.


:gnif
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1294
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Friesland
Contact:

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 09 Sep 2021, 14:38

Ja; koop een fles Laphroaig 10 en zet 'm 20 jaar donker weg.
Misschien dat je er dan 150,- euro voor kan krijgen, misschien...

Maar: Wie gaat jouw fles kopen als alle 'investeerders' hun fles moeten verkopen?
Iets met "glassloch" ?

En daarbij komt ook nog eens dat er momenteel meer op vat wordt gelegd dan dat er gebotteld wordt,
er blijft dus altijd whisky...
2 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 09 Sep 2021, 15:22

GreatBobski schreef:Ik zie nog wel eens oudere bottlings van de 18 year old Laphroaig voorbij komen. We praten dan over 2011/2012.
De 18 op het label is in een ander lettertype (‘dikker’) en de koker is donkergroen.

Ik vind het lastig te bepalen, of dit soort whiskies goede investeringen zijn (soms drink je wat je koopt, soms zet je het weg voor later immers).
Is er iemand die me hier iets over kan vertellen. Of misschien een tip kan geven over een andere Laphroaig die als goede investering kan dienen?

Op dit forum is ‘drinken’ meer de standaard dan ‘kopen als investering’. Professioneel advies zal je hier wss niet snel krijgen.

Zo’n 18yo ga je niet rijk van worden in ieder geval. Wil je op consumenten niveau investeren dan ben je eigenlijk haast al te laat. De prijzen vandaag de dag van investeringsflessen zijn al sky high gegaan en t wordt nog wel even gekker maar je moet dus flink in de buidel tasten als je iets wilt wat geschikt is (gesloten distilleries, cultwhisky op leeftijd enz enz). En dan ben je ook nog nr 1999 in de rij van mensen die een fles bij ‘hun’ slijter willen halen of massaal zitten te F5en achter het digitale winkeltje. De strijd is hevig.

En daarnaast: Veel amateurs denken tegenwoordig dat elke fles héél bijzonder is en héél veel waard gaat worden. En dus kopen ze die fles voor €50 om hem diezelfde dag nog op de WB market te zetten voor €299 ofzo. Maar… laat je niet gek maken door wat je om je heen ziet. Die ’verkopers’ blijven heeeeeeel lang naar die fles kijken ;) en verder: de marketing afdeling speelt ook hier op in. Normaal whiskietje in duur ogende fles met giga fancy gelakte houten doos met allerlei toeters, bellen en een mooi l*lverhaal en de prijs is gelijk torenhoog om geforceerde schaarste te insinueren.

Bezint eer ge eraan begint ;)
7 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Lakervt
Senior
Senior
Berichten: 218
Lid geworden op: 06 Jun 2017, 21:50
Locatie: Deventer

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Lakervt » 09 Sep 2021, 17:13

Als je het mij zou vragen...

Je hebt de hype, er is schaarste/exclusiviteit en kwaliteit. Ik koop een fles Laphroaig 10 van vóór 2014 voor € 70 - 80 euro omdat ik die veel lekkerder vind dan de huidige 10. Mogelijk vinden anderen mij daardoor een gek want de prijs gaat dus 2 of 2,5 keer over de kop voor een standaard 10 van 7 jaar oud. Ik ga er vanuit dat er altijd meer gekken zijn dan 1.

Wij mensen hebben de vreemde eigenschap zaken te verzamelen en ik vind whisky sinds een aantal jaar geleden een prachtig verzamelobject. Het is een prachtig product, verliest geen waarde, de waarde stijgt als je geluk hebt én je kan het als liefhebber altijd opdrinken.
Als verzamelaar is het lastig een fles van de verzamelwhisky te verkopen of op te drinken. Onder het mom van investering (waardeverlies heeft het volgens mij bijna niet als je de juiste flessen koopt) en in overleg met mijn ega heb ik een aantal flesjes in de kelder staan voor later. Maar ik hoop natuurlijk dat er in mijn leven nog een financiële wending werktechnisch gezien or otherwise plaatsvindt waardoor ik die flessen wat makkelijker ga opentrekken dan moet verkopen. (als mijn ega ze langzaam ook vergeet...)

Ik ben voornemend een CS 001 open te trekken en een 200th 21 jaar, animo voor een sample?

Om geen :D antwoord te geven op je vraag:
Ik vind de groene koker 18 niet lekkerder dan de laatste editie (witte koker) 18. Als jeje best doet krijg je de groene 18 nog steeds voor tussen de € 125 en € 145. De laatste editie (witte koker) 18 kocht je 4-5 jaar geleden in de aanbieding voor € 80 bij D12. Die gaat nu over de kop voor minimaal € 200,- online bij een slijter. Op dit forum nog voor gemiddeld € 120 - € 130 denk ik. Ik ken een slijter waar hij nog in de winkel staat voor € 137.50.

Mijn advies:
Doe wat onderzoek. Verzamel datgene wat je lekker vindt. Als je geluk hebt stijgt het in waarde maar als je nog meer geluk hebt kan je die flessen later allemaal opentrekken. :nat

:dancing :dancing :dancing
3 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3980
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Sep 2021, 18:42

Wil je investeren in drank schijnt Maotai veel lucratiever te zijn. Je zou eens kunnen informeren op hetmaotaiforum.cn

Of bij drankdozijn.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1294
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Friesland
Contact:

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 09 Sep 2021, 19:08

Kijk; Da's een goeie tip ! :goedgedaan
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

GreatBobski
Actief lid
Actief lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 Jul 2021, 16:17

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor GreatBobski » 09 Sep 2021, 19:54

Cask1988 schreef:
GreatBobski schreef:Ik zie nog wel eens oudere bottlings van de 18 year old Laphroaig voorbij komen. We praten dan over 2011/2012.
De 18 op het label is in een ander lettertype (‘dikker’) en de koker is donkergroen.

Ik vind het lastig te bepalen, of dit soort whiskies goede investeringen zijn (soms drink je wat je koopt, soms zet je het weg voor later immers).
Is er iemand die me hier iets over kan vertellen. Of misschien een tip kan geven over een andere Laphroaig die als goede investering kan dienen?

Op dit forum is ‘drinken’ meer de standaard dan ‘kopen als investering’. Professioneel advies zal je hier wss niet snel krijgen.

Zo’n 18yo ga je niet rijk van worden in ieder geval. Wil je op consumenten niveau investeren dan ben je eigenlijk haast al te laat. De prijzen vandaag de dag van investeringsflessen zijn al sky high gegaan en t wordt nog wel even gekker maar je moet dus flink in de buidel tasten als je iets wilt wat geschikt is (gesloten distilleries, cultwhisky op leeftijd enz enz). En dan ben je ook nog nr 1999 in de rij van mensen die een fles bij ‘hun’ slijter willen halen of massaal zitten te F5en achter het digitale winkeltje. De strijd is hevig.

En daarnaast: Veel amateurs denken tegenwoordig dat elke fles héél bijzonder is en héél veel waard gaat worden. En dus kopen ze die fles voor €50 om hem diezelfde dag nog op de WB market te zetten voor €299 ofzo. Maar… laat je niet gek maken door wat je om je heen ziet. Die ’verkopers’ blijven heeeeeeel lang naar die fles kijken ;) en verder: de marketing afdeling speelt ook hier op in. Normaal whiskietje in duur ogende fles met giga fancy gelakte houten doos met allerlei toeters, bellen en een mooi l*lverhaal en de prijs is gelijk torenhoog om geforceerde schaarste te insinueren.

Bezint eer ge eraan begint ;)


Ik herken deels wel wat je zegt.
Een jaar of 4 geleden startte ik met whisky drinken & verzamelen.
Eerlijk is eerlijk... ik koop ook whisky om te bewaren en later met winst te verkopen.
Heb me een paar jaar terug ook wel eens vergist en die whiskies zijn nu nog ongeveer even veel waard.

Echter, nu koop ik af en toe op veilingen of op andere platforms van consument-consument. Soms zit hier een leuke deal tussen en heb je eigenlijk meteen een whisky die al waardevoller is dan de prijs die je betaalde.

En volgens mij is de wereld nog steeds rijker aan het worden en stijgt daardoor de vraag naar goede (Schotse) whisky harder dan het aanbod aan kan (tenminste het kwalitatief goede aanbod van 15+ jaar oud). Het gaat me ook niet om rijk ervan worden uiteraard (al zou ik het niet afslaan natuurlijk ;-))
0 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3980
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Sep 2021, 20:50

GreatBobski schreef:...En volgens mij is de wereld nog steeds rijker aan het worden en stijgt daardoor de vraag naar goede (Schotse) whisky harder dan het aanbod aan kan ...
Het eerste is nog maar de vraag, dat rijker worden zal voorlopig niet in het Avondland gebeuren.

Of de vraag dan zal toenemen is dan ook maar de vraag, misschien een paar excentrieke rijke Chinezen of Indiërs die er wat centen voor over hebben, maar of whisky daar echt big busines gaat worden? Die drinken dan liever Maotai, maakt meer indruk bij de buurman.

Maar dit is eigenlijk geen forum voor beleggers in whisky, dat heeft hier een negatieve connotatie. Al zullen veel van ons meer kopen dan ze op kunnen en die voorraad neemt vanzelf in waarde toe.
En ja, dat kan nog van pas komen. Het geld op de bank heeft ook maar een negatieve waarde.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

GreatBobski
Actief lid
Actief lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 Jul 2021, 16:17

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor GreatBobski » 10 Sep 2021, 11:09

Reichenbach schreef:
GreatBobski schreef:...En volgens mij is de wereld nog steeds rijker aan het worden en stijgt daardoor de vraag naar goede (Schotse) whisky harder dan het aanbod aan kan ...
Het eerste is nog maar de vraag, dat rijker worden zal voorlopig niet in het Avondland gebeuren.

Of de vraag dan zal toenemen is dan ook maar de vraag, misschien een paar excentrieke rijke Chinezen of Indiërs die er wat centen voor over hebben, maar of whisky daar echt big busines gaat worden? Die drinken dan liever Maotai, maakt meer indruk bij de buurman.

Maar dit is eigenlijk geen forum voor beleggers in whisky, dat heeft hier een negatieve connotatie. Al zullen veel van ons meer kopen dan ze op kunnen en die voorraad neemt vanzelf in waarde toe.
En ja, dat kan nog van pas komen. Het geld op de bank heeft ook maar een negatieve waarde.


Ik snap wat je zegt en ben ook vooral een enorm liefhebber geworden de afgelopen jaren :)
Ik hoop hier nog veel te mogen leren van jullie ervaring, passie en liefde voor whisky!
1 x

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 Sep 2012, 15:02
Locatie: omgeving Breda

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Roland... » 23 Sep 2021, 09:32

Wie heeft er voor me een Belgische of Duitste webshop die de batch 013 verkoopt?
Het duurt me onderhand veel te lang voordat hij op de Laphroaig site verschijnt...

(Of ik moet 'm gemist hebben :? )
1 x
Afbeelding

Lakervt
Senior
Senior
Berichten: 218
Lid geworden op: 06 Jun 2017, 21:50
Locatie: Deventer

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Lakervt » 23 Sep 2021, 09:55

Je kan hem in Nederland in ieder geval bij Neeldrinks bestellen. Voor een stevige prijs. Duitse of Belgische webshops ken ik (nog) niet.
0 x

Lakervt
Senior
Senior
Berichten: 218
Lid geworden op: 06 Jun 2017, 21:50
Locatie: Deventer

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Lakervt » 23 Sep 2021, 09:56

Een kleine google search stuurt me naar Vodkahaus.de.
0 x

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 Sep 2012, 15:02
Locatie: omgeving Breda

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Roland... » 23 Sep 2021, 10:22

Op de een of andere manier krijg ik nooit Duitse hits/resultaten als ik bij Google iets zoek...
0 x
Afbeelding

Nikola
Senior
Senior
Berichten: 361
Lid geworden op: 24 Jul 2020, 09:44

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Nikola » 23 Sep 2021, 11:14

Roland... schreef:Wie heeft er voor me een Belgische of Duitste webshop die de batch 013 verkoopt?
Het duurt me onderhand veel te lang voordat hij op de Laphroaig site verschijnt...

(Of ik moet 'm gemist hebben :? )



Ik was ook hard op zoek naar.
Maar hoor ik minder positief geluid over de vergelijking met 012. Dus mijn moed zakte het een beetje. :hoedaf
0 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten