Laphroaig expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Dec 2010, 15:29

Ik heb hier staan een Laphroaig Quarter Cask.

Bij het invoeren in mijn WhiskyBase collection liep ik tegen het feit dat er daarvan 6 staan, 0,70 en 1,00 liter maar bijna allemaal met een jaar van botteling. En soms met een Bottle code, bijvoorbeeld "L9 287 0825 3ML".
Nu staan er op mijn fles ook codes, 2PDB9002 en 2PDF9001, maar niets dat op die bottlecode lijkt. Zeker niets waaraan ik het jaar van botteling kan herkennen.

Iemand enig idee waar dat bottling-jaar vandaan komt ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
GastheerG
Senior
Senior
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 Nov 2010, 16:28
Contact:

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 09 Dec 2010, 15:53

Ik heb er ook een staan. Even een boodschap doen maar kijk vanavond even serieus want ben toevallig over deze fles een blogje aan het maken :bigsmile
0 x

Gebruikersavatar
GastheerG
Senior
Senior
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 Nov 2010, 16:28
Contact:

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 09 Dec 2010, 18:17

Ik heb de fles, koker en boekje ongeveer met de loep bekeken en kom niet verder dan 2PDB9001.

Nog even zitten Googlen en dat levert ook niet veel op. Als je het echt wilt weten zou ik gewoon een mailtje sturen naar Laphroaig.

Een pretentieloze bijdrage over de Laphroaig Quarter Cask toevallig vandaag op mijn blog :bigsmile

Succes met verder zoeken.
0 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Dec 2010, 19:06

Zal later mijn fles eens onderzoeken. Wat ik vaak zie bij "wit" glas (blank, doorzichtig) is dat het onder het vooretiket staat...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Dec 2010, 19:21

GastheerG schreef: Als je het echt wilt weten zou ik gewoon een mailtje sturen naar Laphroaig.

Dank, en neen hoor. Eigenlijk interesseert het me weinig maar het viel me op dat de QC's in WhiskyBase allemaal een jaar hebben en dacht ik "hoe komen ze daar nu aan ?",dus eigenlijk zou ik dan een jaarloze moeten registreren (wat ik niet ga doen). Vandaar.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Arnold1974
Senior
Senior
Berichten: 135
Lid geworden op: 16 Okt 2010, 17:23

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Arnold1974 » 12 Dec 2010, 21:44

Heb ook mijn Quater Cask bekeken, die overigens al een paar jaar leeg is, maar kan daar ook geen jaar van botteling op vinden. Of ook maar iets wat daar op lijkt, zelf geen code zoals Peat die beschrijft. Op het glas staat: LF111R1K 05:47. Zullen ze het jaar van aanschaf hebben ingevuld als bottle datum, of zo??
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Dec 2010, 21:01

I_SPEY schreef:
Piet schreef:
I_SPEY schreef:De nieuwe QC van Laphroaig 2010 - hemelse whisky! :smullen

Hé René, hoe weet je dat het een 2010 botteling is ?
Zie de discussie: viewtopic.php?f=17&t=1480


In de fles aan de onderzijde - kwestie van de fles aan de onderzijde draaien tot je het ziet (dus niet de onderkant van de fles) - is gegraveerd L10, hetgeen betekent 2010.


En inderdaad. Bij mijn geopende fles is het niet leesbaar maar bij de andere staat het inderdaad gegraveerd op 1 á 2 cm van de bodem:
L10 C82
12.27 3M

Mysterie opgelost. Dank René :goedgedaan
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Dec 2010, 21:04

Piet schreef:L10 C82
12.27 3M

Ik denk dat het 082 is ipv C82, ofwel de 82e dag van 2010 :-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 15 Dec 2010, 21:23

JayDie schreef:
Piet schreef:L10 C82
12.27 3M

Ik denk dat het 082 is ipv C82, ofwel de 82e dag van 2010 :-)

Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, John, maar dacht ooit geleerd te hebben, dat het de 82ste dag na casking betekent.


EDIT: Inderdaad, John, je hebt gelijk!
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Dec 2010, 08:28

I_SPEY schreef:
JayDie schreef:
Piet schreef:L10 C82
12.27 3M

Ik denk dat het 082 is ipv C82, ofwel de 82e dag van 2010 :-)

Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, John, maar dacht ooit geleerd te hebben, dat het de 82ste dag na casking betekent.

:Scratch Wat wordt er dan bedoeld met "na casking"? Heeft deze whisky maar 82 dagen op vat gelegen? :HitHead Die code is toch een bottelingscode, mede gezien door het tijdstip?


Op Ardbeg Project:
The bottle code itself is separated into 4 sections: Year, Day, Time and Bottling Line (this last part has never been confirmed, but it seems to point to something other than the distillery). We'll use the code L7 058 15:11 4ML from the "Almost There" further down the page as the example.

  • Year - A 2-digit section starting with "L" and is followed by a single number designating the year. L7 = 2007
  • Day - A 3-digit section that signifies the day of the year starting with January 1st as 001. 078 = March 19
    o Don't forget leap year for 'L0', 'L4' and 'L8' (L8 078 would be March 18)
  • Time - A 4-digit section that signifies the time of day on a 24-hour clock GMT time. 15:11 = 3:11 PM GMT.
  • Line - A 3-digit section that seems to point to bottling line.
    o 4ML = Ardbeg's normal line, 5ML = Ardbeg's miniature line and 6ML = Ardbeg's new line.
1 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Dec 2010, 08:25

Mijn code, moest goed zoeken, was:

    L8 160 14:42 3ML

Een botteling uit Juni 2008.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

kuifje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 Feb 2011, 16:08

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor kuifje » 12 Feb 2011, 22:40

nadat ik eerder deze week had geschreven dat mijn fles nog dicht was, was dat dus een vergissing, Hij was wel open en gisteren maar weer eens genuttigd.

En tja, kan hij me nou echt bekoren? eigenlijk niet. Als ik deze Laphroaig vergelijk met andere flessen die ik heb / had van dit merk, vind ik deze toch echt minder. Het medicinale is even overdonderend als altijd, maar de scherpte zorgt er voor dat je er minder van geniet, zelfs met wat water er in.

En oh ja: De square foot op Islay (zie blog van Gerard) heb ik ook :)
0 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Laphroaig Quarter Cask

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Feb 2011, 12:14

kuifje schreef:En tja, kan hij me nou echt bekoren? eigenlijk niet.

Je kunt een Bottle Swap voorstellen? Denk dat er genoeg zijn die hem willen ruilen ;-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Rappcats
Actief lid
Actief lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 Dec 2011, 14:18

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Rappcats » 14 Dec 2011, 14:33

Ik kwam onderstaand bericht tegen op een andere site. Iemand dezelfde (negatieve) ervaring?

The only quibble I have with the QC (quite minor, really) is that it didn't stand up very well to oxidation when left opened for a bit longer. The last third or so of the bottle turned very quickly very thin and sharply alcoholic. The delicious sweet tarry notes were lost some time before reaching the half gone mark. The last 20 cl or so were a bit of a chore to polish off, even.

Mind you, I know some of you will be wondering how on earth does a bottle of QC stay un-finished for long enough to oxidise to death, and I do accept part of the blame. ;)
0 x
Afbeelding

Dropkick
Senior
Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 Okt 2011, 13:25

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Dropkick » 14 Dec 2011, 19:03

Rappcats schreef:Ik kwam onderstaand bericht tegen op een andere site. Iemand dezelfde (negatieve) ervaring?

The only quibble I have with the QC (quite minor, really) is that it didn't stand up very well to oxidation when left opened for a bit longer. The last third or so of the bottle turned very quickly very thin and sharply alcoholic. The delicious sweet tarry notes were lost some time before reaching the half gone mark. The last 20 cl or so were a bit of a chore to polish off, even.

Mind you, I know some of you will be wondering how on earth does a bottle of QC stay un-finished for long enough to oxidise to death, and I do accept part of the blame. ;)


Neen, eigenlijk niet. De vraag is natuurlijk, wat is "a bit longer"? Ik heb er intussen 3 of 4 soldaat gemaakt (allen liters) en die hielden het gemiddeld 3 maanden vol. Tot de laatste slok lekker. De enige waar ik dit wel ooit gemerkt heb is een Balvenie Double Wood, waar de laatste klets na een half jaar of zo inderdaad een hoop smaak leek kwijt te zijn.
0 x
Afbeelding


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten