BenRiach expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Mel
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 526
Lid geworden op: 21 Mar 2013, 12:15

BenRiach expressies

Ongelezen berichtdoor Mel » 22 Apr 2013, 13:53

Ik heb gezocht op het forum maar ik zag er nog geen topic over. Op het whiskyfestival Leiden heb ik op de valreep de volgende Whisky geproefd:

Benriach 17yr Burgundywood

Een intrigerende whisky die oa in wijnvaten is gerijpt. De kleur neigde naar roze. De smaak was ook erg apart, deze week in ieder geval af van wat ik die dag had geproefd. Ik ben eens wat gaan lezen en de meningen zijn nogal verdeeld. Zijn er mensen die deze whisky kennen en hun ervaring willen delen? Is deze aan te raden of zijn er betere van Benriach (ik weet het, zoveel smaken...zoveel meningen...maar ik ben toch benieuwd).

BenRiach heeft een uitgebreide range aan smaken en de Burgundywood is de enige die ik heb geproefd. Zijn er aanraders? Ik denk dat ik de Burgundywood nog een keer wil proeven om een goed oordeel te vellen maar hij is me in ieder geval bijgebleven. De smaak was een combi van fruit en zuur.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Otje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 934
Lid geworden op: 05 Jan 2013, 20:13
Locatie: Veendam

Re: BenRiach expressies

Ongelezen berichtdoor Otje » 22 Apr 2013, 19:32

Ik vond de Benriach 15yo PX erg lekker, deze heb ik op het Groningse Whiskyfestival geproefd.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Gebruikersavatar
OpiumX
Senior
Senior
Berichten: 482
Lid geworden op: 11 Feb 2013, 08:15
Locatie: Dordrecht

Re: BenRiach expressies

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 22 Apr 2013, 21:19

Klinkt leuk allemaal. Als Sherry Cask liefhebber zit ik al een tijd te gluren naar de BenRiach 12 years Sherry, heeft iemand daar ervaring mee? Misschien tips of ik deze of een andere BenRiach moet aanschaffen?

Frank
0 x

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: BenRiach expressies

Ongelezen berichtdoor totalatool » 22 Apr 2013, 21:22

OpiumX schreef:Klinkt leuk allemaal. Als Sherry Cask liefhebber zit ik al een tijd te gluren naar de BenRiach 12 years Sherry, heeft iemand daar ervaring mee? Misschien tips of ik deze of een andere BenRiach moet aanschaffen?

Frank

Zoek eens naar HWF-VBT1, sample 6. ;)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
OpiumX
Senior
Senior
Berichten: 482
Lid geworden op: 11 Feb 2013, 08:15
Locatie: Dordrecht

Re: BenRiach expressies

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 22 Apr 2013, 22:06

Nou, dat klinkt wel aardig maar denk dat ik dan eerder een Independent Bottler opzoek met een mooie Sherry Cask. Bedankt voor de link!

Frank
0 x

MarcelE
Senior
Senior
Berichten: 107
Lid geworden op: 06 Okt 2012, 17:27
Locatie: Zoetermeer

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen

Ongelezen berichtdoor MarcelE » 16 Mei 2013, 11:45

Hoe is die Benriach 15Y Dark Rum eigenlijk tov. van de Benriach Arumaticus Fumosus?
Beide een dark rum finish. Die 2e heb ik eens gehad en is er eentje die ik eigenlijk altijd wel wil hebben staan, lekker oily/rokerig/zoetige afdronk, maar ben benieuwd hoe deze verschilt van die 15y.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Mei 2013, 11:54

MarcelE schreef:Hoe is die Benriach 15Y Dark Rum eigenlijk tov. van de Benriach Arumaticus Fumosus?
Beide een dark rum finish. Die 2e heb ik eens gehad en is er eentje die ik eigenlijk altijd wel wil hebben staan, lekker oily/rokerig/zoetige afdronk, maar ben benieuwd hoe deze verschilt van die 15y.

De Arumaticus Fumosus is in ieder geval ook 12yo als ik me niet vergis.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

reSeth11
Senior
Senior
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 Dec 2012, 02:39

Re: BenRiach expressies

Ongelezen berichtdoor reSeth11 » 27 Jul 2013, 12:12

Gisteren als afsluiting van de avond de BenRiach Solstice 17yo gedronken. Daarvoor zaten een paar heerlijke drams, misschien dat hij daarom wat tegenviel, kan ook zijn dat de port finish me niet zo goed beviel. Ik had bovendien nog nooit eerder iets van BenRiach op.
0 x

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 526
Lid geworden op: 21 Mar 2013, 12:15

Re: BenRiach expressies

Ongelezen berichtdoor Mel » 07 Aug 2013, 11:24

Ik heb uiteindelijk de BenRiach Arumaticus Fumosus 12yr aangeschaft en deze heeft een dark rum wood finish. De geur is onmiskenbaar turf maar wordt vergezeld met zeer frisse tonen, eucalyptus en zelfs een fleugje menthol neem ik waar.

De smaak is een fijne combinatie van turf en frisse, zoete tonen. Geen meelderige vanilletonen nemen de overhand maar deze bevat echt een heerlijke frisheid. Wellicht niet heel erg complex maar de combinatie turf en frisheid en een vleugje rook vindt ik zeer genietbaar. Een rumsmaak heb ik nog niet ontdekt. Een leuke toevoeging aan mn collectie want ik vindt deze echt want anders bieden dan de andere turfwhisky's die ik bezit.

Ik ben nu echt benieuwd om meer van BenRiach te gaan ontdekken dus aanbevelingen zijn altijd welkom.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Deunemans
Senior
Senior
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 Mar 2011, 16:03
Locatie: Harkstede

Re: BenRiach expressies

Ongelezen berichtdoor Deunemans » 22 Aug 2013, 14:32

Als je de combinatie van BenRiach - rokerig en zoet erg fijn vindt, dan kan ik je de Maderensis Fumosus heel erg aanraden. Een rokerige, tropische cocktail. Ik vond hem heel erg lekker maar helaas is de fles alweer een tijdje leeg :(

Welke ik persoonlijk ook erg lekker vind is de BenRiach Solstice (port finsish) Fantastisch lekker product die ik echt kan aanraden!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyWerner
Senior
Senior
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 Jul 2013, 17:31
Locatie: Emmeloord
Contact:

Re: BenRiach expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyWerner » 23 Aug 2013, 13:55

Ik heb nu al een tijdje de Madeirensis Fumosis in de kast staan. Naast een Lagavulin 16 yo. Ik vond ze erg vergelijkbaar, en voor die stijl whisky, wint de Lagavulin het echt van de BenRiach. Met als gevolg dat de BenRiach waarschijnlijk pas op gaat zodra de Lagavulin op is.

Doet verder niets af aan de kwaliteit van de BenRiach...
0 x

Gebruikersavatar
Jeronimoss
Senior
Senior
Berichten: 220
Lid geworden op: 16 Nov 2012, 17:38
Contact:

Re: BenRiach expressies

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 23 Sep 2013, 17:30

Ik heb mezelf de 15yrs Pedro Ximinez Sherry Wood Finish kado gedaan en man man man wat is dat een lekker glaasje zeg.
0 x
Whisky is meer dan alleen een sterke drank, sterker nog, het is een hobby.

Afbeelding

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: BenRiach expressies

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Sep 2013, 09:04

12yo Sherry (uit een eerdere HWF-VBT) :duimop :bigsmile :smullen
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: BenRiach expressies

Ongelezen berichtdoor totalatool » 24 Sep 2013, 09:25

JayDie schreef:12yo Sherry (uit een eerdere HWF-VBT) :duimop :bigsmile :smullen

Maar wat is ermee? Heb je hem gedronken? Is het je favoriet? Is hij in je living bottle gegaan? Heb je je varkenshaas ermee gemarineerd?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: BenRiach expressies

Ongelezen berichtdoor Matti » 24 Sep 2013, 09:47

totalatool schreef:
JayDie schreef:12yo Sherry (uit een eerdere HWF-VBT) :duimop :bigsmile :smullen

Maar wat is ermee? Heb je hem gedronken? Is het je favoriet? Is hij in je living bottle gegaan? Heb je je varkenshaas ermee gemarineerd?

Of zijn er duistere zaken mee verricht die het daglicht niet kunnen verdragen?
0 x
Matthijs, whiskynerd.


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten