Lagavulin expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Anton
Senior
Senior
Berichten: 221
Lid geworden op: 31 Jan 2020, 22:58

Re: Lagavulin expressies

Ongelezen berichtdoor Anton » 09 Jun 2020, 02:14

Ik heb hem ook besteld. Gewoon via een postadres in UK en zij sturen het dan door naar BE/NL (uiteraard tegen een vergoeding). Beetje jammer dat enkel UK versturen.
0 x

brayen27
Senior
Senior
Berichten: 246
Lid geworden op: 17 Jun 2017, 22:19

Re: Lagavulin expressies

Ongelezen berichtdoor brayen27 » 09 Jun 2020, 15:47

Anton schreef:Ik heb hem ook besteld. Gewoon via een postadres in UK en zij sturen het dan door naar BE/NL (uiteraard tegen een vergoeding). Beetje jammer dat enkel UK versturen.


Anton PB bestuurd
0 x

Gebruikersavatar
Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 597
Lid geworden op: 13 Aug 2018, 19:27
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Lagavulin expressies

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 09 Okt 2020, 19:01

Zoals elk jaar heeft Lagavulin weer de Distillers Edition uitgebracht. Alleen is dit de eerste ooit die onder de 'standaard' duikt van 16 jaar verschil tussen de vintages. Vaten tekort, geldnood, nieuwe richting.. Wie weet er meer?
0 x
Afbeelding

Mijn sample aanbod vind je hier (met oplopende korting!) > Samplelijst Lakerfield (50+ samples!)

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Lagavulin expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 09 Okt 2020, 19:09

Lakerfield schreef:Zoals elk jaar heeft Lagavulin weer de Distillers Edition uitgebracht. Alleen is dit de eerste ooit die onder de 'standaard' duikt van 16 jaar verschil tussen de vintages. Vaten tekort, geldnood, nieuwe richting.. Wie weet er meer?


Of mee in de trend van het moment.. jonge whisky is ‘hot’ en ‘vernieuwend’ zo het lijkt. De nieuwe standaard. Waarom nog lang laten liggen als het ook jong over de toonbank vliegt voor een, naar verhouding, veel lucratievere prijs.. :Scratch
Nu zeg ik niet dat alle jonge whisky rotzooi is maar ik ben nou ook niet bepaald blij met die ontwikkeling..
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 893
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: Lagavulin expressies

Ongelezen berichtdoor JvR » 09 Okt 2020, 19:15

Cask1988 schreef:
Lakerfield schreef:Zoals elk jaar heeft Lagavulin weer de Distillers Edition uitgebracht. Alleen is dit de eerste ooit die onder de 'standaard' duikt van 16 jaar verschil tussen de vintages. Vaten tekort, geldnood, nieuwe richting.. Wie weet er meer?


Of mee in de trend van het moment.. jonge whisky is ‘hot’ en ‘vernieuwend’ zo het lijkt. De nieuwe standaard. Waarom nog lang laten liggen als het ook jong over de toonbank vliegt voor een, naar verhouding, veel lucratievere prijs.. :Scratch
Nu zeg ik niet dat alle jonge whisky rotzooi is maar ik ben nou ook niet bepaald blij met die ontwikkeling..


Hij is 15y oud dus dat zal meevallen...ik vraag me meer af wat 'double matured in PX casks' is.
0 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Lagavulin expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 09 Okt 2020, 19:23

JvR schreef:
Hij is 15y oud dus dat zal meevallen...ik vraag me meer af wat 'double matured in PX casks' is.


Feit is dat het een jaar jonger is dan voorheen altijd het geval was. Het is welliswaar een kleine stap ‘achteruit’ maar het is er nog steeds 1. Doe dat nog een paar jaar en je zit over 5 jaar al spul te zuipen wat nog slechts 10yo is. En dan hebben we t over de goeie oude tijd dat de laga DE’s nog 16yo waren ;)
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Lagavulin expressies

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 09 Okt 2020, 19:54

JvR schreef:
Hij is 15y oud dus dat zal meevallen...ik vraag me meer af wat 'double matured in PX casks' is.


Hij is 7,5 jaar oud maar doordat hij double matured is in PX casks mogen ze hem 15yo noemen.
4 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2022
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: Lagavulin expressies

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 09 Okt 2020, 19:57

Vorig jaar in maart op Islay hoorde ik al dat dit er aan zat te komen. Herman vd Meij van Diageo had het er toen al over.
Als reden werd gegeven dat de 16Y DE relatief de duurste expressie was van Lagavulin.
We hebben het eigenlijk soort van zelf gedaan met zijn allen doordat ook de jongere bottelingen goed bleken te verkopen. En die zijn veel goedkoper te produceren.
Over de dubbele maturatie heb ik een vraag gesteld aan Ian mc Arthur, maar hij ontweek mijn vraag volledig.
Voor zover ik weet worden er trouwens geen PX vaten maar PX seasoned vaten gebruikt voor de DE.
4 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Lagavulin expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 09 Okt 2020, 20:00

Peter87 schreef:
Hij is 7,5 jaar oud maar doordat hij double matured is in PX casks mogen ze hem 15yo noemen.


:P
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 597
Lid geworden op: 13 Aug 2018, 19:27
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Lagavulin expressies

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 09 Okt 2020, 20:05

Freezeroz schreef:Vorig jaar in maart op Islay hoorde ik al dat dit er aan zat te komen. Herman vd Meij van Diageo had het er toen al over.
Als reden werd gegeven dat de 16Y DE relatief de duurste expressie was van Lagavulin.
We hebben het eigenlijk soort van zelf gedaan met zijn allen doordat ook de jongere bottelingen goed bleken te verkopen. En die zijn veel goedkoper te produceren.
Over de dubbele maturatie heb ik een vraag gesteld aan Ian mc Arthur, maar hij ontweek mijn vraag volledig.
Voor zover ik weet worden er trouwens geen PX vaten maar PX seasoned vaten gebruikt voor de DE.

Tsja, valt volledig te begrijpen. Jonger bottelen, is sneller klaar en heb je sneller je centjes. Het is en blijft een bedrijf en die moeten zo efficient mogelijk omzet maken, dat is even het minder romantische aspect van het wereldje maar bij elke distillery keihard de waarheid.
De extra periode van finishen op PX duurt een half jaar meen ik ergens te hebben gelezen op een Duitse site. Of dat waar is, geen idee.

Overigens denk ik dat die sherry seasoning tegenwoordig eerder regel is dan uitzondering, dus daar sta ik niet zo van te kijken..
0 x
Afbeelding

Mijn sample aanbod vind je hier (met oplopende korting!) > Samplelijst Lakerfield (50+ samples!)

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Lagavulin expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 09 Okt 2020, 20:10

Freezeroz schreef:Vorig jaar in maart op Islay hoorde ik al dat dit er aan zat te komen. Herman vd Meij van Diageo had het er toen al over.
Als reden werd gegeven dat de 16Y DE relatief de duurste expressie was van Lagavulin.
We hebben het eigenlijk soort van zelf gedaan met zijn allen doordat ook de jongere bottelingen goed bleken te verkopen. En die zijn veel goedkoper te produceren.

Das dus ongeveer wat ik zei. Waarom lang laten liggen als t ook jong over de toonbank vliegt.
Freezeroz schreef: Over de dubbele maturatie heb ik een vraag gesteld aan Ian mc Arthur, maar hij ontweek mijn vraag volledig.
Voor zover ik weet worden er trouwens geen PX vaten maar PX seasoned vaten gebruikt voor de DE.

90% van de sherry vaten in de whisky industrie zijn seasoned. Vaten waar slechte kwaliteit sherry in wordt gepleurd om daarna verwerkt te worden als balsamico azijn e.d. En dan op naar Schotland met die dingen. De échte vaten die jaren gebruikt zijn door de goede bodega’s zie je zelden. De ‘solera vaten’ al helemaal niet. Al was het maar omdat die vaten vaak onbetaalbaar zijn om aan te schaffen. Bodega’s van goede kwaliteit sherry gebruiken hun vaten tig jaar (sommigen tot 200 jaar) en blijven ze repareren tot ze van ellende uit elkaar vallen. Die verkopen hun vaten niet zo snel. Heeft met karakter en kwaliteit van hun sherry te maken.

Lees dit verslag maar eens over sherry vaten in de whisky industrie. Wordt een hoop duidelijk van
2 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Lagavulin expressies

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 09 Okt 2020, 20:49

Balsamico? Dat word niet gerijpt in grote vaten en word alleen gemaakt in Modena. Daar gebruiken ze geen sherry voor maar voornamelijk de trebbianodruif.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Lagavulin expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 09 Okt 2020, 21:08

Ik weet niet tot in het fijnste detail wat voor een troep ze er allemaal van maken. Ik heb begrepen dat er o.a. verschillende soorten azijn van gemaakt worden, waaronder sherry azijn en balsamico. Maar dat laatste wordt idd in Italië gemaakt dus wellicht dat dit niet helemaal klopt nee. Wat ook vaak gebeurd is dat diezelfde ‘sherry’ zelfs meerdere keren gebruikt wordt voor het seasonen van meerdere vaten en daarna ‘door de plee wordt gespoeld’.
Anyhow De meuk die erin zit komt hoe dan ook niet in 750ml flessen bij de Gall&Gall in het schap te staan.
Er zijn trouwens verschillende soorten balsamico die wel op hout gerijpt worden voor langere tijd.

Lees het stuk maar eens. Het lijkt sowieso een vage business te zijn die flink versterkt wordt door allerlei marketing vanuit de whisky industrie. Veel van de zogeheten Spaanse sherry producenten die ‘speciaal’ voor de whisky industrie sherryvaten maken, zitten niet eens in de regio Jerez maar in bv Huelva. En toch noemt de Schotse industrie ze ‘sherryvaten’. Maar hoe kan je het ‘sherryvaten’ noemen als de zooi die er in zit überhaupt geen eens sherry mag heten :Scratch

Ondertussen gaan we ernstig off topic :gnif
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3980
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Lagavulin expressies

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Okt 2020, 21:22

Cask1988 schreef:Ik weet niet tot in het fijnste detail wat voor een troep ze er allemaal van maken. Ik heb begrepen dat er o.a. verschillende soorten azijn van gemaakt worden, waaronder sherry azijn en balsamico.
Balsamico lijkt me ook niet, er wordt ook brandy van gestookt. En ze laten natuurlijk een flink deel zitten omdat het de whisky mooi donker kleurt en lekker zoet maakt.

Hele volksstammen die daar opgewonden van raken.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Lagavulin expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 09 Okt 2020, 21:24

Reichenbach schreef:
Cask1988 schreef:Ik weet niet tot in het fijnste detail wat voor een troep ze er allemaal van maken. Ik heb begrepen dat er o.a. verschillende soorten azijn van gemaakt worden, waaronder sherry azijn en balsamico.
Er wordt ook brandy van gestookt.En ze laten een flink deel zitten omdat het de whisky mooi donker kleurt en lekker zoet maakt.

Hele volksstammen die daar opgewonden van raken.


Maar als ‘wij whiskyexperts’ iets meer research zouden doen naar de provenance van de sherryvaten, zouden we daar niet in tuinen toch? :gnif
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten