Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Dec 2010, 11:02

Eigenlijk kwam ik op dit onderwerp doordat mijn vrouw zij, "raar hoor, maak toch gewoon leeg dat ding !", toen ik met 25ml samples in reageerbuisformaat in de weer was (van RareWhiskySite.com) waarin nog 5 of hooguit 10ml zat.

Later bedacht ik me dat ik vast niet de enige ben met rare gewoontes en rituelen om mijn whiskyliefhebberij en dat het een aardig forum-onderwerp is, vandaar.

Ik zal enkele van mijn rare gewoontes hier blootgeven. Het feit dat ik goede voornemens heb van deze rare gewoontes af te stappen heeft niets te maken met de komende jaarwisseling maar is puur gebaseerd op een toeval.
  1. Ik maak zelden een sample in één keer leeg, zelfs als dat maar 20 of 30 ml groot is. Ik heb altijd het idee dat ik dan nog iets heb om later aan te snuffelen, ter controle of om zelfs nog een nipje te nemen.
    Dat is natuurlijk niet heel nuttig, zeker omdat er dan in verhouding wel heel veel lucht in het flesje zit en omdat er bij uitschenken en drinken meer aan het glas blijft hangen dan dat er te drinken valt.
    Bij een miniatuurtje van 50ml of een sample van 60ml of meer gaat dat wel maar bij kleinere samples heeft het eigenlijk geen zin. Die ga ik dus in het vervolg gewoon leeg maken.
  2. Min of meer hetzelfde speelt met flessen. Als de bodem van een fles in zicht komt valt het me steeds moeilijker om er een dram uit te schenken.
    Voortaan ga ik het positief benaderen. Weer een fles leeg waarvan ik genoten heb, dan kan er een andere voor in de plaats komen.
  3. Dit laatste punt vind ik zelf het minst vreemd want heeft toch te maken met een verzameldrift en kwam eerder tot uiting in Wat te doen met Whisky-kokers, dozen en kistjes ? Ik kan nog steeds moeilijk afscheid nemen van de kokers en dozen. Meestal gooi ik een lege fles weg maar bewaar ik de doos of koker. Afgelopen week de minst interessante weggeknikkerd. Dat viel niet mee maar dat ga ik voortaan wel proberen te doen. Er staan nog verhuisdozen met kokers die vroeger een muur bekleedde. Los van een mooi blik of kistje dat ik wel ga bewaren of waar dan wel andere liefhebbers interesse in hebben.
Hé hé dat is er uit :Tongue ... wie volgt ?

P.s: Als ik een gewoonte of ritueel in dit onderwerp voor het eerst zie maak ik het vetgedrukt.
Laatst gewijzigd door Piet op 16 Dec 2010, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vetgedrukt
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 16 Dec 2010, 11:31

Ik sluit me volledig aan bij alle 3 je "vreemde" gewoontes Piet, ik ben in het zelfde bedje ziek :)
:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 16 Dec 2010, 11:45

1) Ik maak ALTIJD mijn sample van de eerste keer leeg. Ik doe er soms wel 30 - 45 minuten (30 TOT 45 voor Piet ;) ) over vooraleer mijn gla(a)s(je) leeg is, maar ik neem mijn tijd om ervan te genieten.

2) Dat heb ik dus ook, hè. Maar ik heb mezelf voorgenomen om van mijn hart een steen te maken en toch die laatste 'klekjes' (zoals wij dat zeggen) op te drinken. Dan heb ik tenminste plaats voor nieuwe flessen.

3) Daar heb ik geen last van. Vanaf dat een fles geopend wordt gaat de koker/doos steevast de vuilbak in. Ik verzamel geen kokers om naar te kijken en af te stoffen. Flessen gaan ook de vuilbak in.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Dec 2010, 11:54

Piet schreef:
  1. Ik maak zelden een sample in één keer leeg
  2. Als de bodem van een fles in zicht komt valt het me steeds moeilijker om een dram uit te schenken
  3. Ik kan nog steeds moeilijk afscheid nemen van de kokers en dozen

Piet, ik kan me volledig aansluiten.
  1. Meestal proef ik een sample "stand alone" en later nog naast een andere om te vergelijken. Ik bewaar niet zozeer om een restje te hebben waaraan je kan ruiken / nippen. In 2x is het flesje (<= 6cl) wel leeg!
  2. Jep, al ben ik nu bezig met eerst de bodems te legen alvorens weer verder te gaan. Wel vul ik vaak nog een flesje van 5cl om toch weer die referentie te hebben (zie 1). Bedacht me laatst dat het beter is dit gelijk te doen voordat de zuurstof in de fles teveel mee gaat spelen, maar als ik dit juist later doe is de fles ook ineens veel sneller leeg ;-) Samples zijn voor mezelf, dus dat is mijn keuze ;-)
  3. Idem. Ik heb wel de flessen zonder koker als van Johnnie Walker Red en Four Roses (Yellow label) weggegooid, maar ik heb momenteel wel de Glenmorangie, Bowmore, Highland Park, Jack Daniel's flessen met verpakking nog liggen. Waarom... euhh... :Scratch
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Sjoerd
Actief lid
Actief lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 Okt 2010, 16:52
Locatie: Krommenie
Contact:

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor Sjoerd » 16 Dec 2010, 11:57

Ook een mooie:

Elke keer als ik een dram pak draai ik de fles even om om de kurk nat te houden. Sommige mensen lachen me uit, maar deze en gene die echt iets van whisky weten doen het ook. Een natte kurk sluit beter en laat geen/minder zuurstof door.

Als ik flessen leeg maak probeer ik er een avondje van te maken. Ik kan maar moeilijk overweg met het feit dat iets er niet meer is, in mijn kast. Daarom maak ik er een thema van, 'bottoms up' ofzo. Dan vind ik het juist weer leuk om dingen nog 1 laatste keer te proeven voor ze op zijn!
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Dec 2010, 12:08

Sjoerd schreef:Elke keer als ik een dram pak draai ik de fles even om om de kurk nat te houden. Sommige mensen lachen me uit, maar deze en gene die echt iets van whisky weten doen het ook. Een natte kurk sluit beter en laat geen/minder zuurstof door.

Logisch maar ik was er nog niet opgekomen :Scratch (zie notitie)
Goede tip voor een nuttig ritueel want afgelopen week dacht ik bij het openen van een nieuwe Laphroaig Quarter Cask nog "wanneer zal die kurk breken", ging heel stroef open (en dicht). In elk geval zal dit ook die breuk-kans verkleinen :goedgedaan


Notitie 1 Gelukkig toch een voor mijzelf plausibele verklaring gevonden. Ik heb héél veel (oudere) wijn gedronken en daarbij ben je juist voorzichtig de fles niet te kantelen of te schudden. Dat zit er waarschijnlijk zo diep in dat ik dat ritueel bij alle flessen drank zo toepas !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
dmace
Senior
Senior
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 Okt 2010, 11:08
Locatie: Assendelft
Contact:

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor dmace » 16 Dec 2010, 13:53

Ik heb altijd wat van die synthetische kurken in de keukenla liggen, voor het geval dat er eens een kurk breekt.

Voor wat betreft gewoontes:
Ik probeer altijd mijn voorraad drank (niet alleen whisky) in gelijke hoeveelheden op te maken.
m.a.w. Ik kies meestal de fles waar nog het meeste in zit.
Op een gegeven moment hou je dan alleen nog bodempjes over, en dat is meestal het moment om alles eens op te maken bij de vuurkorf in de tuin o.i.d. :lekker
0 x

Gebruikersavatar
GastheerG
Senior
Senior
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 Nov 2010, 16:28
Contact:

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 16 Dec 2010, 14:00

Wat is dit een heerlijk topic. En dan zowel letterlijk ALS figuurlijk. :duimop

Ten aanzien van de 3 punten van Piet:

1) Sampels. Daar doe ik niet aan. Liever minder varianten maximaal doorleven dan oppervlakkig iets aanraken. Typeert ook wie ik ben. Ik begrijp het idee achter samples maar niet mijn ding. Speeddating is ook niet mijn ding.

2) Als de fles bijna leeg is trek ik een sprintje. Een laatste vrijpartij met een vriendin die naar Australië emigreert.
Bijna leeg is overigens wel afhankelijk van de situatie. Bijna leeg als ik alleen ben is 1,5 dram. Zit ik met 5 vrienden is een 1/3 fles bijna leeg. De vriendin deel ik overigens NIET met de vijf vrienden.

3) Verzamelen doe ik niet aan. Flessen in de glasbak en dozen en kokers in de papierbak. Ik hecht nauwelijks waarde aan bezit. Beleving en doen is wat me drijft in het leven. Als iemand schrijft dat hij 300 whiksy’s heeft boeit me dat geen zak. Lekker belangrijk denk ik dan en als 80% dicht is verklaar ik iemand ook nog voor gek. Als iemand echter schrijft dat hij een week in een Schotse whiskybar heeft gewerkt als stagiaire ben ik zomaar een beetje jaloers. Of een dagje meegelopen met een top blender. Dagje topblender pakken ze je nooit af. 300 whisky’s kunnen ze zomaar van je stelen (gebeurt echt!) en 300 lege flessen staan alleen maar in de weg. Om de metafoor naar vriendinnen net als bij de eerste twee punten maar even door te trekken: ik heb geen haarplukjes van exen of andere trofeeën.

Aanvullend:

a) Een fles gaat altijd open op de dag dat ik hem koop. Ik doen nog net m’n jas uit als ik thuiskom.
Maak ik hem niet gelijk open dan toch zeker de dag erna en soms gaat een op vrijdagavond gekochte fles pas zondagmiddag open. Maar dat is een uitzondering.
b) Ik schud een kurkfles ook een keer. Doe ik dus ook met balsamico en andere dingen die onder een kurk zitten. Wijn gaat gelijk op en doe ik het dus niet.
c) Ik ruik altijd nog even in m’n lege glaasje als ik het de volgende dag tegenkom. Ook al is dat s’ochtens om 7 uur. Vooral hout kan een nacht lang zo lekker aan een glas gaan plakken.
d) Een lege fles steek ik altijd m’n vinger even in. Laat de fles ploppen en ruik dan nog een keer goed. Soms draai ik hem om en lik ik m'n vinger af :bigsmile
e) Als er een kurk op de lege fles zat spoel ik die af en gooi hem de kamer in. De katten vinden ze geweldig en kurken komen echt overal onder vandaan.

Leuk topic :hoera
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 527
Lid geworden op: 08 Jun 2010, 13:45

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 16 Dec 2010, 14:45

@GastheerG: ik zou samples niet willen vergelijken met speeddaten, maar eerder met een proefrit met een auto. Je hebt de mogelijkheid hebt voordat je iets aanschaft, een keer te ervaren hoe iets is. En net zoals met een proefrit kun je het veroorloven iets avontuurlijker te zijn, eens een keer een merk te proberen waar je normaal niet voor zou gaan, en een keer iets uitproberen boven het budget dat je ter beschikking hebt. Een proefrit is vrijblijvend, je zit er niet aan vast, je hebt de mogelijkheid om iets uit te proberen, en als het goed bevalt kun je uiteindelijk het aanschaffen.

Verder heb ik ook last van de verzameldrang/moeite om zaken weg te gooien. Na een mislukt experiment in de zomer met flessen voor het raam (bij hoge temperaturen springt de kurk van de whisky) hebben de dozen nu een mooie plaats bovenop de boekenkasten gekregen. Naar aanleiding van een vlog van Ralfy heb ik ook overal de originele bon bijgestopt.

Rare gewoontes: als een aantal flessen helemaal leeg zijn en dus richting de glasbak moeten, dan gooi ik alle allerlaatste drupjes uit die flessen bij elkaar en drink dat ook nog op. Ik stoor me aan het idee dat er nog een beetje in zit.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
jozzy
Actief lid
Actief lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 30 Nov 2010, 15:15

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor jozzy » 16 Dec 2010, 14:52

1) Heb nog helemaal geen miniaturen op, maar denk dat als ik er zou hebben, ik ze niet ineens leeg drink. Heb ik eigenlijk ook met flessen
2) Tja, als de bodem in zicht komt word ik huiverig. Heb een aantal flessen thuis (Balvenie Doublewood, Singleton of Dufftown) die maar niet leeggaan. Ik moet me er echt toe dwingen om ze leeg te drinken!
3) Goede vraag. Zou graag de kokers en/of flessen bewaren maar dat is echt geen optie. Zet over x jaar maar een extra schuur neer voor mijn whiskyflessen.... :P Derhalve week ik de etiketten eraf als de fles leeg is (de een wat moeilijker dan de andere, vooral de Laphroaig is erg moeilijk van de fles te krijgen) en plak ik ze in een album. Leuk naslagwerk en zo heb je altijd inzicht in wat je hebt gekocht! Mocht het etiket er niet af kunnen en we hebben een kartonnen verpakking, knip ik die aan flarden en maak ik er een kleurenkopie van.

Zie ook: Etiketten van flessen halen, liefst als één geheel.
Laatst gewijzigd door Piet op 16 Dec 2010, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link toegevoegd
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
GastheerG
Senior
Senior
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 Nov 2010, 16:28
Contact:

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 16 Dec 2010, 15:04

@whitemonkey: wat jij beschrijft over een proefrit is hetzelfde als speeddating. Een kort oppervlakkig contact om te beoordelen of het wat is.
En of je het gelooft of niet. Ik maak nooit een proefrit in een auto. Alle auto's die ik heb gekocht heb ik uit "de folder"" gekocht :bigsmile
Ik baal als dat ik naar een dealer moet om een auto uit te zoeken. Ik heb een schurft aan autoverkopers (en keukenverkoper en makelaars) en een proefrit zegt me helemaal niks. Als ik er mee naar Italie mag rijden zegt me wat.
Om naar de slijter te rijden voldoet iedere auto wel :bigsmile
Zou een auto ook gewoon het liefst via een internetshop kopen en dat ze hem komen ruilen voor de auto die wegmoet.

Sampels is gewoon niet mijn ding en als het iemands ding wel is is dat ok. Een ander hoeft zich daar ook niet voor te verdedigen en dat doe je toch en beetje ;)
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Dec 2010, 15:17

Dat gaat snel. Hier kunnen we ook een magazine, boekje of scheurkalender mee vullen :goedgedaan (zie: Boek idee: Mijn top whisky )
Wat mij betreft hebben we inderdaad al wat rare :Scratch al dan niet leuke gewoontes ook :P

GastheerG schreef:...Ik baal als dat ik naar een dealer moet om een auto uit te zoeken. Ik heb een schurft aan
autoverkopers (en keukenverkoper en makelaars) ....

Ik ga er vanuit dat dit alleen is wanneer zie in functie zijn en niet als ze als whiskyliefhebber optreden ;) (zie ook: Werken whiskyliefhebbers op Internet vooral in de ICT ? )
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
GastheerG
Senior
Senior
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 Nov 2010, 16:28
Contact:

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 16 Dec 2010, 15:20

Piet schreef:Ik ga er vanuit dat dit alleen is wanneer zie in functie zijn en niet als ze als whiskyliefhebber optreden ;)


Deze toevoeging lijkt me op z'n plaats. De commerciele druk bij verkoop van auto's, keukens en huizen is zo hoog dat dit automatisch tot minder aangenaam shoppen leidt.
Maar als whiksy kopen net zo naar was als het kopen van een auto/keuken/huis zat ik nu op een tomatensapforum :P
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Dec 2010, 15:22

jozzy schreef:1) Heb nog helemaal geen miniaturen op, maar denk dat als ik er zou hebben, ik ze niet ineens leeg drink. Heb ik eigenlijk ook met flessen.

Hé Jozzy, over die laatste gewoonte zou ik me geen zorgen maken :P
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 527
Lid geworden op: 08 Jun 2010, 13:45

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 16 Dec 2010, 15:44

GastheerG schreef:Sampels is gewoon niet mijn ding en als het iemands ding wel is is dat ok. Een ander hoeft zich daar ook niet voor te verdedigen en dat doe je toch en beetje ;)


Het is niet bedoeld als verdedigen (noch om je over te halen om ook samples) maar ik gok ik gewoon heel erg enthousiast ben over de mogelijkheid om samples te proberen die buiten mijn budget liggen (en dat is het merendeel van de whiskies) om zo mijn kennis en ervaring van verschillende whiskies te verbreden, dat de vergelijking met speeddaten (wat voor mij toch wel enigzinsgelijk staat aan een veredelde vleeskeuring) de verkeerde snaar raakte. Ik koos voor de vergelijking met een proefrit omdat daarin voor mij beter het plezier in het uitzoeken welke verschillende merken en mogelijkheden er zijn [op het internet, in gespecialeerde boeken] wat de kenmerken etc. zijn. [ik bedoel ik snap dat mensen wellicht dat plezier ook met speeddaten zouden kunnen hebben]
0 x
Afbeelding


Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten