Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
henrihenrynl
Senior
Senior
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 Dec 2010, 17:39

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 17 Jan 2011, 21:42

een van mijn nieuwe whisky gewoontes is het "misbruiken" van de glencairn glas voor andere sappen zoals wijn en bier, perfect inhoudsmaatje daarvoor :o
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Verzamelen, hamsteren en zo meer

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Feb 2011, 16:33

Ondanks dat ik van plan ben (was) mijn voorraad te verkleinen en flessen te openen, hetgeen ik ook absoluut doe, heb ik nu toch weer meer (volle) flessen staan dan een paar maanden geleden.

En sterker nog, zit ik alweer naar juweeltjes te zoeken, binnen mijn budget, en dat terwijl en momenteel eigenlijk geen budget voor is :HitHead

Hoewel er een stroming is die zegt "open met die flessen, daar zijn ze voor", betrap ik niet alleen mijzelf maar met mij vele anderen op dit forum, dat een whisky-aficionado toch ook vaak, is het niet een collectioneur, dan toch zeker een hamsteraar is.

Dat durf ik toch wel te scharen onder het hoofdstuk "rara gewoontes" :gnif
Dit sluit aan bij het vaak moeilijk vinden een fles te openen (zegel te verbreken) terwijl dat toch een klein feestje moet zijn. Ik snap het wel maar begrijp het niet helemaal :P
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: Verzamelen, hamsteren en zo meer

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 11 Feb 2011, 18:42

Piet schreef:Ondanks dat ik van plan ben (was) mijn voorraad te verkleinen en flessen te openen, hetgeen ik ook absoluut doe, heb ik nu toch weer meer (volle) flessen staan dan een paar maanden geleden.

En sterker nog, zit ik alweer naar juweeltjes te zoeken, binnen mijn budget, en dat terwijl en momenteel eigenlijk geen budget voor is :HitHead

Hoewel er een stroming is die zegt "open met die flessen, daar zijn ze voor", betrap ik niet alleen mijzelf maar met mij vele anderen op dit forum, dat een whisky-aficionado toch ook vaak, is het niet een collectioneur, dan toch zeker een hamsteraar is.

Dat durf ik toch wel te scharen onder het hoofdstuk "rara gewoontes" :gnif
Dit sluit aan bij het vaak moeilijk vinden een fles te openen (zegel te verbreken) terwijl dat toch een klein feestje moet zijn. Ik snap het wel maar begrijp het niet helemaal :P

I Know the feeling, Piet :)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

henrihenrynl
Senior
Senior
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 Dec 2010, 17:39

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 13 Feb 2011, 19:50

Piet schreef:Dit sluit aan bij het vaak moeilijk vinden een fles te openen

:gnif

helemaal als de fles in het begin al moeilijk te vinden was, ik heb daar -raar maar waar- wel moeite mee, maar een standaard retail exemplaar gaat met gemak open, de theorie om die langer te bewaren tot het bedrijf een nieuwe versie uitbrengt, om ze naast elkaar te vergelijke, sneuvelt vaak.

:domdom
0 x

MoreBowmore
Senior
Senior
Berichten: 195
Lid geworden op: 12 Aug 2010, 18:33

...tot slot een paar druppels water in de fles doen

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 09 Mar 2011, 22:46

Misschien iets wat wel een goede whisky-gewoonte kan worden die ik zojuist heb toegepast ( bij toch het laatste beetje Ardbeg Corryvreckan ) :

als je de laatste dram uit een fles inschenkt en dit is toch een whisky waarbij je wel wat water wil toevoegen; waarom dan niet tot slot een paar druppels water in de fles doen waarna het laatste beetje whisky net iets makkelijker uit de fles drupt....

Probeer maar en haal meer uit je flessen !! :P
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: ...tot slot een paar druppels water in de fles doen

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Mar 2011, 08:14

MoreBowmore schreef:Misschien iets wat wel een goede whisky-gewoonte kan worden die ik zojuist heb toegepast ( bij toch het laatste beetje Ardbeg Corryvreckan ) :

als je de laatste dram uit een fles inschenkt en dit is toch een whisky waarbij je wel wat water wil toevoegen; waarom dan niet tot slot een paar druppels water in de fles doen waarna het laatste beetje whisky net iets makkelijker uit de fles drupt....

Probeer maar en haal meer uit je flessen !! :P

Of je maakt er een peated watertje van :gnif
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

raleigh
Actief lid
Actief lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 Nov 2011, 14:15
Locatie: Oss

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor raleigh » 09 Nov 2011, 19:37

Geinig topic.
Ik heb niet zoveel eigenaardigheden volgens mij mbt whisky.
Kokers gaan meteen weg.
Flessen mogen meteen open maar hoeft niet.
Het enigste wat ik altijd doe nadat ik een fles heb geopend is het plastic om de hals verwijderen.
Dat kan ik er dus echt niet om laten.

De enigste kist met fles die ik bewaard heb is die van een Highland Park 30 yr (de voor mij allerduusrte whisky die ik heb gekocht, ruimschoots ook).
En eigenlijk doe ik er helemaal niks mee.

En verder heb ik een budget per fles ingesteld die licht elastisch is. :)
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Nov 2011, 19:41

raleigh schreef:De enigste kist met fles die ik bewaard heb is die van een Highland Park 30 yr (de voor mij allerduusrte whisky die ik heb gekocht, ruimschoots ook).

Dan is dat wellicht de whisky die jouw persoonlijke Topper is ? Mijn top whisky tot op heden (o.b.v. méérdere borrels)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

raleigh
Actief lid
Actief lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 Nov 2011, 14:15
Locatie: Oss

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor raleigh » 09 Nov 2011, 19:53

Piet schreef:[Dan is dat wellicht de whisky die jouw persoonlijke Topper is ? Mijn top whisky tot op heden (o.b.v. méérdere borrels)


Het was meer dat de duurste ooit was. :)
Eigenlijk is het meer dat ik die met vrienden heb opgedronken ter ere van mijn 40 ste verjaardag.
Een Highland Park 40yr vond ik toch echt veel te duur.
0 x

Dropkick
Senior
Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 Okt 2011, 13:25

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor Dropkick » 12 Nov 2011, 11:57

1. Ik bewaar ook vrijwel al mijn lege flessen en kokers.
2. Verder betrap ik me er wel eens op dat ik de flessen in mijn kast reorganiseer als er bezoek langs komt. Waar normaliter de geopende flessen die ik het meest frequent drink vooraan staan (de logische ordening), verschuift de boel en staan de oudere / duurdere / meer bijzonder flessen ineens vooraan. Patser. Komt er een turfliefhebber langs dan staan ineens de Speysides achterin en de Islays prominent op de eerste rij.
3. Duurdere / ouder whiskies blijven dicht tot een speciale gelegenheid, al heb ik ze maanden in huis staan. Concreet: vorig jaar met kerst een Bruichladdig Black Art geopend die ik al vanaf oktober had. Dit jaar gaat de Caol Ila 25 (1 maand in mijn bezit) met kerst open.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor totalatool » 12 Nov 2011, 19:41

Ik bewaarde ooit ook al mijn lege flessen en kokers, tot dat op een gegeven moment gewoon een grote ongeorganiseerde zooi werd en ik een grote opruimactie heb gehouden.
Nu gooi ik de koker soms al weg als de fles open gaat, afhankelijk van hoe snel ik denk de fles leeg te drinken. Als de fles leeg is dan gaat die meteen de glascontainer in en de eventueel nog aanwezige koker verdwijnt ook direct in de vuilniszak.
Heerlijk, ruimte voor een andere fles of om de nog aanwezige iets mooier te displayen. ;-)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Nov 2011, 14:51

totalatool schreef:Ik bewaarde ooit ook al mijn lege flessen en kokers, tot dat op een gegeven moment gewoon een grote ongeorganiseerde zooi werd en ik een grote opruimactie heb gehouden.
Nu gooi ik de koker soms al weg als de fles open gaat, afhankelijk van hoe snel ik denk de fles leeg te drinken. Als de fles leeg is dan gaat die meteen de glascontainer in en de eventueel nog aanwezige koker verdwijnt ook direct in de vuilniszak.
Heerlijk, ruimte voor een andere fles of om de nog aanwezige iets mooier te displayen. ;-)

Ja... ik betrap me erop dat ik nu ook al 'bijzondere' lege flessen + kokers bewaar. Flessen waar geen koker bij zit over het algemeen - met moeite - wel naar de glasbak. Zo heb ik bijvoorbeeld de Connemare - oude verpakking - welke ik dan 'lastig' vind om weg te gooien. Waarom...? :Scratch Geen idee...

Nja... zo laatst via Marktplaats wel bijzondere Jack Daniel's en Dimple verpakkingen verkocht 8-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Nov 2011, 12:03

JayDie schreef:Ja... ik betrap me erop dat ik nu ook al 'bijzondere' lege flessen + kokers bewaar. Flessen waar geen koker bij zit over het algemeen - met moeite - wel naar de glasbak. Zo heb ik bijvoorbeeld de Connemare - oude verpakking - welke ik dan 'lastig' vind om weg te gooien. Waarom...? :Scratch Geen idee...

Kijk als het wat op kan leveren is het duidelijk waarom je ze (vooralsnog) bewaart.

Maar de rest ? Als fervent, bekend en erkend amateur psychoanalyticus denk ik dat het in dat geval te maken heeft met de herinnering. Door de fles/koker te houden blijft het dichter bij en is makkelijker er aan terug te denken en er over te praten.
Met de fles gooi je ook een aandenken weg, een stuk (goede) herinnering dus. Het blijft wel in je herinnering, maar toch.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Valon
Senior
Senior
Berichten: 168
Lid geworden op: 26 Aug 2011, 18:39

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor Valon » 13 Dec 2011, 15:42

Piet schreef:Met de fles gooi je ook een aandenken weg, een stuk (goede) herinnering dus. Het blijft wel in je herinnering, maar toch.


Klinkt bekend wanneer vrienden dit ook weer benadrukken.

Toch ruim ik zelf eigenlijk alles maandelijks op. Om de één of andere reden werkt het verleden altijd verlammend. Hoe mooi, leuk, gezellig etc. het toen ook was, ik leef nu. Kortom, hier blijft er eigenlijk niks van de whiskyflessen over.

Met de emotionele waarde die ik weggooi begint eveneens de bouw van een nieuwe reeks...
0 x

bates
Actief lid
Actief lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 11 Nov 2010, 18:46

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor bates » 31 Dec 2011, 13:25

Ik verzamel de doppen of bovenste laag van de folie waar het logo opstaat.
Nu ga ik een soort van mini database aanleggen zodat ik een beter overzicht heb van welke whisky's ik reeds geproefd heb, een wishlist ect... Om doelgerichter te proeven of aan te kopen.
0 x


Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten