Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwikkeling

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Japie Krekel
Senior
Senior

Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwikkeling

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 06 Nov 2011, 15:16

Uit Gezocht Highland Park Earl Magnus.
Piet schreef:Hier staat er een.

€ 575.00 per fles
Only one bottle left!
Highland Park 15 yrs old Earl Magnus

Beetje belachlijke prijs van meneer Verhaar :boos
Heeft deze HP waarschijnlijk ingekocht voor ca. €30,00-€40,00
0 x
Afbeelding

"Slechte whisky bestaat niet; alleen goede whisky en nog betere whisky"

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Gezocht Highland Park Earl Magnus

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 06 Nov 2011, 16:06

Japie Krekel schreef:

€ 575.00 per fles
Only one bottle left!

Hoi Marcel,

Bij de Koning kost deze maar 375,- euro :P

Alles goed verder?

René
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Japie Krekel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 06 Nov 2011, 16:55

I_SPEY schreef:
Hoi Marcel,

Bij de Koning kost deze maar 375,- euro :P

Alles goed verder?

René

Hallo whisky genieter,

En dan te bedenken dat ik 2 flessen heb staan voor €59,00 per stuk.
Onze slijters zijn "goed" bezig. Op de normale slijters daar gelaten.
Leuk voor de klanten binding, als je weet (en leest) dat je wordt opgelicht.

Voor de rest gaat alles goed met mij.
wij zien elkaar eerdaags wel weer.
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 06 Nov 2011, 17:00

Ik dacht dat er een forumlid enkele maanden geleden ook dezelfde HP zocht. Of heb ik dat verkeerd voor? Ook toen was het zeer moeilijk om nog een exemplaar te vinden, laat staan aan een 'normale' prijs.

Japie Krekel schreef:En dan te bedenken dat ik 2 flessen heb staan voor €59,00 per stuk. Onze slijters zijn "goed" bezig.

En dat geldt niet enkel voor de HP, wees daar maar zeker van. Maar dat is weer een andere topic.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

gt3luke
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gt3luke » 06 Nov 2011, 21:17

Ja. Het is onmogelijk om voor een normale prijs de Earl Magnus te kopen.
Gelukkig heb ik van het weekend 2 flessen Earl Haakon kunnen kopen voor een normale prijs.
Wil je een fles verkopen Japie Krekel? Zo ja. name your price pm.
0 x

whiskysite
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor whiskysite » 08 Nov 2011, 14:56

Even inhakend op het verhaal van Japie Krekel! Er zijn ook slijters die verzamelingen opkopen. Dit doen wij ook... en dan wordt er een hogere prijs betaald voor een fles zoals deze HP. En zal ook de prijs in de winkel op website hoger zijn... Ook wij hebben deze release verkocht voor 59 euro, nu vragen wij ook 379 euro... dit blijkt op dit moment de waarde te zijn van deze fles!

Dus het woord opgelicht vind ik dan ook niet op zijn plaats!
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 08 Nov 2011, 16:01

Mee eens, oplichting is het niet.
Je had hem twee jaar geleden simpelweg voor de normale prijs kunnen kopen, en nu moet je geven wat de marktwaarde is.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Nov 2011, 16:04

De enige oplichters zijn diegene die de fles niet kopen om ervan te genieten (in welk opzicht dan ook: drinkend of ernaar kijkend als verzamelaar), maar hem met winstoogmerk willen verkopen en niets anders dan dat... Puur tijdens het kopen dat al als doel hebbend :nono :boos

Achja... aan mij hebben ze geen klant, maar die distlleerderijen zijn ook niet gek; zo wordt de prijs voor de liefhebber alleen maar opgedreven :Cry

Hopend dat die bubbel een keer knapt en die niet-whisky-drinkers, maar pure-handelaren, blijven zitten met hun gouden Godendrank :P

Sorry, nu weer on-topic...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 08 Nov 2011, 20:59

:offtopic
Sorry, maar ik kan de reactie van Japie Krekel wel begrijpen. Dat de markwaarde van een fles omhoog gaat kan ik ook begrijpen. Zolang er iemand is die het geld op tafel legt, zal er niet veel veranderen. Waarschijnlijk bedoelt Japie Krekel dat iemand serieus aan de verkoop van zo'n fles zal verdienen als deze voor een veelvoud van eigenaar verandert. In dat opzicht kan het overkomen alsof je wordt opgelicht. Vraag is natuurlijk wie het geld in zijn zakken steekt. En aan de andere kant heb ik soms de indruk dat er handelaars (of distilleerderijen) zijn die een beperkte voorraad van bepaalde bottelingen achter de hand houden om die een paar jaar later aan sterk verhoogde prijzen trachten te verkopen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 08 Nov 2011, 21:45

Japie Krekel schreef:

€ 575.00 per fles
Only one bottle left!

Kan mij deze reactie wel voorstellen, doch verkoper is imho niet in overtreding! Hij is in mijn ogen echter geen whisky-aficionado!

whiskysite schreef:Even inhakend op het verhaal van Japie Krekel! Er zijn ook slijters die verzamelingen opkopen. Dit doen wij ook... en dan wordt er een hogere prijs betaald voor een fles zoals deze HP. En zal ook de prijs in de winkel op website hoger zijn... Ook wij hebben deze release verkocht voor 59 euro, nu vragen wij ook 379 euro... dit blijkt op dit moment de waarde te zijn van deze fles!
Dus het woord opgelicht vind ik dan ook niet op zijn plaats!

Nee, geen oplichting! Zuivere marktwerking, maar de meesten hier dragen whisky 'n zeer warm hard toe, letterlijk, en dat veroorzaakt dan soms wat wrijving. Sommige woorden zijn dan inderdaad niet op zijn plaats!

:)

Johan Brugge schreef:En aan de andere kant heb ik soms de indruk dat er handelaars (of distilleerderijen) zijn die een beperkte voorraad van bepaalde bottelingen achter de hand houden om die een paar jaar later aan sterk verhoogde prijzen trachten te verkopen.
Geen wettelijke overtreding, maar toch......
:shock:
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 09 Nov 2011, 09:48

Overigens denk ik in deze dat zo'n serie verzamelobjecten juist het tegenovergestelde effect kan hebben: Highland Park scoort wat extra geld door deze serie duurder in de markt te zetten, en krijgt wat extra naamsbekendheid. Daardoor kan er meer afzet van de standaard bottelingen ontstaan en de prijs daarvan laag blijven. Ik heb althans niet de indruk dat normale bottelingen de laatste jaren zoveel duurder zijn geworden, als ik inflatie verreken.

Ik stoor me er sowieso zeker niet aan, sterker nog, ik noem mezelf wel degelijk een liefhebber, maar ik heb best veel flessen in de kast staan die ik op een later tijdstip aan een verzamelaar kan/wil verkopen om zo mijn eigen drank te kunnen betalen. Of om alsnog op een bijzonder moment te openen, wetend dat ik er gewoon de normale prijs voor heb betaald.
0 x
Afbeelding

Japie Krekel
Senior
Senior

Re: Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwi

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 09 Nov 2011, 15:36

@whiskysite
Beste Jack,

Misschien was de term “opgelicht” wat te zwaar geformuleerd. Men zegt/schrijft wel eens wat in een opwelling
Het was eigenlijk een beetje cynisch bedoeld.
Laat ik het anders bewoorden, ik vind het betreurenswaardig/teleurstellend van sommige slijters.
Wat men privé doet zoals whisky kopen, verhandelen, speculeren, ebay en dergelijke heb ik totaal geen moeite mee. Men moet doen wat men niet laten kan.
whiskysite schreef:Er zijn ook slijters die verzamelingen opkopen. Dit doen wij ook... en dan wordt er een hogere prijs betaald voor een fles zoals deze HP. En zal ook de prijs in de winkel op website hoger zijn... Ook wij hebben deze release verkocht voor 59 euro, nu vragen wij ook 379 euro... dit blijkt op dit moment de waarde te zijn van deze fles!

Dat een slijter een verzameling opkoopt en dan meer voor deze whisky moet betalen begrijp ik ook.
Maar, voor een 2 jaar op de markt zijnde HP Earl Magnus, het extreme bedrag van € 575,00 (bij een slijter) begrijp ik niet. Deze zal toch niet voor ca. € 400,00 zijn ingekocht?
Van een slijter en branche gerelateerde bedrijven verwacht je markt conforme prijzen. En dat zij zich niet laten mee slepen met de ebay hype.
Klein voorbeeldje, whiskybase HP Earl Magnus van € 59,00 in 2009 naar € 180,00 in 2011.
Ik weet het whiskybase is niet prijs bepalend, maar op het internet zijn andere voorbeelden.
Jullie van Whiskysite/Druiventuin hebben altijd normale en scherpe prijzen. Niets anders dan lof.

Maar sommige hebben een beeldvorming zoals Johan al aangaf.
johan brugge schreef:En aan de andere kant heb ik soms de indruk dat er handelaars (of distilleerderijen) zijn die een beperkte voorraad van bepaalde bottelingen achter de hand houden om die een paar jaar later aan sterk verhoogde prijzen trachten te verkopen.

Of zoals JayDie
JayDie schreef:Hopend dat die bubbel een keer knapt en die niet-whisky-drinkers, maar pure-handelaren, blijven zitten met hun gouden Godendrank :P

Wij als whisky kopers zijn grotendeels afhankelijk van slijters en branche gerelateerde bedrijven en willen graag de markt conforme prijzen betalen.
Daarom vind ik het “betreurenswaardig/teleurstellend” en een beetje wrang en heb dan mijn twijfels en verontwaardiging bij dit soort firma’s.
0 x
Afbeelding

whiskysite
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor whiskysite » 09 Nov 2011, 16:27

Ik snap je verhaal... maak er ook geen probleem van... maar je moet ook begrijpen dat slijters die met hun vak bezig zijn het ook leuk vinden om bepaalde bottelingen te hebben staan... Wij zijn zo'n bedrijf... Maar prijstechnisch zitten wij met aankopen die particulier gedaan worden altijd aan de onderkant van de prijs... Als voorbeeld nemende de HP Earl Magnus, deze verkopen wij ook voor 379 euro... en komen dus uit een verzameling... 575 euro wat een collega vraagt is in mijn beleving vrij fors, maar een ieder is vrij om te vragen wat hij wil. Op een ander forum is een soortgelijke discussie gaande...

Ik begrijp goed dat dit voor de consument vervelende praktijken zijn, maar betreft deze fles praten over een release van 2009! Dus 2 jaar oud al!

Helaas zit de markt dezer dagen anders in elkaar... en kan ik de frustratie helemaal begrijpen, als voorbeeld de PE11... deze flessen gaan al voor 700 euro per fles... in de ogen kijkende van de slijter zou je wel dom zijn om deze flessen voor 349 euro (adviesprijs) te verkopen... Er zullen misschien wel slijters zijn die dit doen... wij niet... maar hebben dan ook maar 1 fles gekregen, en deze gesampled om 10 mensen gelukkig te maken!
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 09 Nov 2011, 18:45

Kijk, ik ben 't met alle bovengenoemde mensen wel min of meer eens, feit is alleen, dat de handelaren - uiteraard - graag goeie zaken willen doen. Als ik eigenaar van 'n whiskyzaak/slijterij zou zijn, zou ik dat ook willen.
Nu ben ik echter klant en bezoek - toch vrij regelmatig - 'n whiskyzaak teneinde daar al dan niet een lekkere/bijzondere whisky aan te schaffen voor 'n schappelijke prijs of anders(rekbaar begrip: vraag het tien mensen, krijg je tien verschillende antwoorden). En als de eerder genoemde handelaren verzamelingen opkopen met als doel ze weer te wederverkopen(tenslotte zijn zij géén verzamelaars, degenen die dat wel zijn daargelaten), dan hebben ze daar het volste recht toe. De crux zit 'm echter bij die individuele whiskykoper, die bijzondere whiskies aankoopt en deze op Ebay aanbiedt voor torenhoge prijzen. Daar zit 'm de kneep. En dat zal wel altijd zo blijven, want er zijn waarschijnlijk wel redelijk veel whisky-aficionado's, die voor 'n limited edition € 500 of € 1000 overhebben. That's live.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Nov 2011, 19:00

Japie Krekel schreef:Wat men privé doet zoals whisky kopen, verhandelen, speculeren, ebay en dergelijke heb ik totaal geen moeite mee. Men moet doen wat men niet laten kan.

Dat is mijn inziens juist waarom die prijzen zo hoog zijn. :o

Ik begrijp een slijterij ook dat als hij een fles bijvoorbeeld uit een verzameling kan kopen voor zeg 50 euro en de 'marktwaarde' is 350, hij deze fles niet voor EUR 75,- zal verkopen, wel dan?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”