Karuizawa 1981/2012 voor LMDW 55.8% cask #162

Alle proefnotities van Japanse Whisky.

Welke score geef je deze Whisky?

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
0
Geen stemmen
Afbeelding - 81-85
0
Geen stemmen
Afbeelding - 86-90
0
Geen stemmen
Afbeelding - 91-95
1
100%
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 1

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Karuizawa 1981/2012 voor LMDW 55.8% cask #162

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 02 Dec 2012, 21:53

Ik wilde al een tijdje eens een Karuizawa whisky proeven, vooral omdat de Japanners die ik tot nu toe heb gehad mij zeer bevielen. Aangezien het blijkbaar nogal een kostbare bezigheid is om gelijk een hele fles aan te schaffen heb ik maar eens een sample gekocht:

Karuizawa 1981/2012 voor LMDW 55.8% cask #162

Uiterlijk: amber met niet te dikke tranen.

Geur: het eerste wat opvalt is een lijmlucht. Dat is doorgaans een gunstig voorteken voor wat komen gaat en ook hier gaat dat op. Ook de geur van sherry valt op. Even wachten en zodra de lijm is verwaaid komen er nog meer geuren los: geboende meubels, leer, tabak, sigarenkistje/cederhout. Eigenlijk een best frisse geur voor zo'n oude whisky. Hee wat is dat? Kersensnoepjes? Nog wat later sandalhout. Met water verandert er niet zo heel veel.

Smaak: die kan ik in een woord omschrijven, die is enorm. Massief en enorm. Er zijn niet veel whisky's die zo'n krachtige indruk achterlaten na 1 nipje. Hij is zeer kruidig, een tikje bitter en zelfs een piepklein beetje zurig. Speekselopwekkend dus en het tintelt een beetje voor op de tong. De smaak heeft ook iets weg van zoete drop.

De vatinvloed is meer dan behoorlijk, maar gelukkig niet over de top. Ook fijn is dat ik eigenlijk geen zwavelonzin kan ontdekken. De sherry is merkbaar aanwezig maar het viel mij vooral op dat het geheel geen sherrybom is geworden. Er zit zelfs iets van rook in. Lekker! Met water wordt hij wat scherper en wordt de sherryinvloed wat opdringeriger.

Afdronk: droog en lang, van hier tot aan Japan. De rook in de smaak bloeit nu helemaal op en de afdronk eindigt in elkaar afwisselende rook en drop. Ook het sigarenkistje komt weer terug, samen met een licht medicinale toets en wat hoestdrankachtigs. Met water: medicinaler.

Totaalindruk: een enorm krachtige whisky. Prima in balans, flink wat vatinvloed maar geen bek vol hout en je proeft zeker meer dan alleen sherry. Zou het een refill geweest zijn? Wat maakt het uit: deze is echt heel lekker. De kruiden, de zoetheid en de rook vormen samen een mooi geheel. Water hoeft van mij eigenlijk niet of hoogstens een paar druppels. Deze whisky toch te krachtig om meer dan nipsgewijs in te nemen.

Cijfer: provisorische eerste-indruk-rating: 92 punten.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Karuizawa 1981/2012 voor LMDW 55.8% cask #162

Ongelezen berichtdoor totalatool » 02 Dec 2012, 22:40

Erg leuk en interessant om te lezen! Ik kan me er denk ik nog lang niet toe brengen deze fles uit mijn kast open te trekken, maar zo'n notitie maakt het wel waarschijnlijker. :)

Overigens meen ik dat Karuizawa altijd in first fill vaten wordt/werd gerijpt, maar hang me er niet aan op.
0 x
Afbeelding


Terug naar “Japanse Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten