Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
Coat
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 Jan 2010, 16:51

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor Coat » 04 Jan 2010, 22:41

Zover ik weet is de eerste botteling van 20 oktober 2005. Ik heb nog een fles staan cask 4 refillsherry. Ook nog een fles staan van 8 december 2005 cask 7 refill Rosebank die ik achter de bar van een Bolswarder kroeg geplukt heb. Jammer dat er alleen 3 jarige whisky gebotteld wordt, de kwaliteit van de nieuwe bottelingen schijnt aanmerkelijk beter te zijn dan de eerste bottelingen. Ik heb zelf bijna 9 jaar in Bolsward gewoond en heb nog meegemaakt dat Aart zijn Friese bier Us Heit onderbracht een een pand van de net verhuisde zuivelschool naar leeuwarden, jaja Bolsward was een echte studentenstad met een HBO-opleiding. Het pand had al faciliteiten om drank te kunnen maken. En het bier is echt heel goed. Voor een stad van 9400 inwoners is het brouwen van bier, whisky en berenburg best wel uniek. Want ook de Sonnemafabriek staat in Bolsward, waar ook nog de orginele Bolswarder Plantinga Berenburg wordt gemaakt, een bitter goedje vinden de niet-Bolswarders.
Maar om terug te komen op het 3 jaars item. Het wordt Frysk Hynder ook wel erg makkelijk gemaakt. In Friesland, niet ontspeend van enig chauvinisme, vinden de 3 jaars flessen gretig aftrek, dus de noodzaak om later te cashen wordt zo ontnomen.

Coat
0 x

Gebruikersavatar
MnnW
Actief lid
Actief lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 Dec 2009, 23:30
Contact:

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor MnnW » 04 Jan 2010, 23:49

precies, tis en blijft een aardig hoog bedrag,
maar proeven is niet alleen betalen...
de hele ambiance is en blijft een sterk punt van ze.
Overigens heb ik vorig jaar een sherry-fill van ze geproefd,
was ietwat verrast want ik had minder verwacht, maar
is geen whisky voor in mijn verzameling.
0 x
Alias KJ

Whisky_Bas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 Jan 2010, 21:26
Locatie: Zwolle

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor Whisky_Bas » 04 Feb 2010, 19:55

Tip: bij de Gall & Gall zijn alle whisky's deze twee weken dus met 20% korting... in Groningen (in de Albert Heijn in de Korenmarkt, aan de Vismarkt) hebben ze ook de Frysk Hynder staan, zowel de versie op wijn- als die op sherryvaten, nu voor nog geen 34 euro. Ik heb vandaag een fles gekocht (cask 111, gedist. 4-4-06, gebotteld 6-8-09) die op rode wijn had gelegen en me zojuist best goed beviel bij het proeven. Iets fruitigs, zoets, maar ook moutigs. Wel vrij licht en niet zo'n lange finish, maar een leuke whisky om erbij te hebben.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Feb 2010, 21:11

Bas,
zie mijn notitie van de red wine cask: viewtopic.php?f=86&t=98
Die heb ik overigens alleen ter plekke geproefd.

MnnW schreef:de hele ambiance is en blijft een sterk punt van ze.

Daar was ik wat minder van onder de indruk. Zie mijn bezoekverslag horror-story aan het begin van dit onderwerp: viewtopic.php?f=7&t=96&start=10#p296
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Jim Beam
Actief lid
Actief lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 Feb 2010, 11:06

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 01 Mar 2010, 20:06

Ik ben een paar maanden geleden ook bij Us Heit geweest voor een rondleiding en proefsessie. Aardige mensen en een aangename rondleiding (was mijn eerste bezoek aan een distillery). Bij de proefsessie kregen we (ik was met mijn vader)-blind-: Four Roses, Famous Grouse, Frysk Hynder (rode wijnvat), Lagavulin 16yo. Ik vond de Frysk Hynder heel erg lijken op de Famous Grouse, niet echt positief dus. Ik bedoel, The Famous Grouse is best een goede blend, maar ik had toch meer verwacht van Frysk Hynder. Mijn vader vond Frysk Hynder trouwens het lekkerst, samen met Famous Grouse :nono
En ik proefde de Lagavulin en dacht dat het Bowmore was :HitHead
(Four Roses had ik gek genoeg goed geraden).

Maar goed. De conclusie: Frysk Hynder is, wat mij betreft, te duur voor wat je krijgt. Als ze nou eens bleven bij een specifiek vattype en de whisky nog 5 jaar lieten rijpen...maar ja, dat is dus echt niet het plan :-x
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.

Gebruikersavatar
Bushmills
Actief lid
Actief lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 Mar 2010, 00:40
Locatie: Leeuwarden

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor Bushmills » 08 Mei 2010, 02:34

Coat schreef:Ik heb zelf bijna 9 jaar in Bolsward gewoond en heb nog meegemaakt dat Aart zijn Friese bier Us Heit onderbracht een een pand van de net verhuisde zuivelschool naar leeuwarden

Coat


Ik heb nog les gehad in dat gebouw Coat! Heb de verhuizing ook meegemaakt en ben zelfs in Leeuwarden blijven plakken.
Ik kom oorspronkelijk uit Flevoland.

Maar on topic, ik was al tijden nieuwsgierig naar deze whisky. Al was het alleen al omdat het in mijn oude school gemaakt wordt. En misschien ook wel een beetje vanwege mijn Friese roots. Laatst was ik jarig en heb ik een 0,1L flesje Frysk Hynder gekregen. Helaas geen vat type informatie. Eerst kreeg ik de dop er ook niet af (schroefdop). Maar met een beetje handigheid toch gekraakt. Alleen kon hij er daarna niet meer vast op en moest dan toch ook wel dezelfde avond leeg vond ik.
Ik vond hem erg lekker, dat is voor mij ook zeker een stuk beleving en dat heb ik niet wanneer ik een fles famous grouse koop. Hij staat wel op mijn verlanglijstje, voor mij persoonlijk is het ook wel een must have.
Ik denk dat hij (Aart) juist goed bezig is, verschillende type vaten geven je meteen een soort van assortiment. En ook omdat het single cask is en destillatie en bottle data meegeeft is hij ook wel "collectable".
O ja, die droogvloer is er wel, dat is een machine die door Aart zelf bedacht is. Die doet ook weken en kiemen en dus ook het eesten. http://www.mouteryfryslan.nl/index.php?p=het%20idee Een echte ambachtelijke technoloog die Aart! Ze houden het hele proces van boer tot fles in eigen handen. Mijn diepe respect.
Ik heb van de week wel weer genoeg overuren gemaakt en ik zou toch al op zoek naar een fles Gragganmore 12, ik denk dat daar een fles Frysk Hynder bijkomt. :Drinking

edit Het is een Gragganmore 12 en een fles Dalwhinnie 15 geworden. De laatste was nog geen 30 Euro! En hij is ook echt lekkerder dan Frysk Hynder, dus no regrets!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Mei 2010, 12:27

Bushmills schreef:Laatst was ik jarig en heb ik een 0,1L flesje Frysk Hynder gekregen. Helaas geen vat type informatie.
(...)
Ik vond hem erg lekker

en dan wordt het vat type wel belangrijk, want de ene whisky is de andere niet bij Frysk Hynder...

Ik heb zelf een Frysk Hynder, Barley, Red wine cask #256, 3yo, 40% geproefd en was ook best verrast!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Bushmills
Actief lid
Actief lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 Mar 2010, 00:40
Locatie: Leeuwarden

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor Bushmills » 09 Mei 2010, 19:33

Hij was wel wezenlijk anders dan de whisky die ik ken van sherry vaten. En voor zo'n jonge whisky vond ik het een hele beleving. Ik ga voor de heb een keer een red wine cask halen van hun. Ik vermoed dat ik daar een flesje van had. Maar als ik dan toch 40 Euro ga uitgeven aan een fles whisky kies ik liever een wat minder jonge. Maar hij komt een keer bij mij op de plank, dat is voor mij een gegeven.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
GastheerG
Senior
Senior
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 Nov 2010, 16:28
Contact:

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 11 Dec 2010, 22:52

JayDie schreef: want de ene whisky is de andere niet bij Frysk Hynder...


Maar de prijs is welk constant :(

Ik vind het op zich een leuk product maar veel te duur voor wat je krijgt.
Drink het niet meer en de fles die ik nu heb staan gebruik ik om vrienden er kennis mee te laten maken.
Er zijn teveel whiskys die 10 zelfs 15 euro goedkoper zijn en beslist meer avontuur bevatten.
0 x

Gebruikersavatar
Rappcats
Actief lid
Actief lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 Dec 2011, 14:18

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor Rappcats » 09 Jan 2012, 16:33

Afgelopen weekend in de buurt van Bolsward geweest en meteen maar even de Frysk Hynder geproefd. Het betrof een Frysk Hynder, Barley, Red wine cask #135, 3yo, 40% van 11-07-2011. En ik moet zeggen dat ik hem wel aardig vond. Rode wijn kwam zowel in de neus als in de smaak lekker naar voren. Vrij korte nasmaak. Zoals gezegd een vrij aardige, soepele whisky.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 644
Lid geworden op: 05 Dec 2011, 17:10
Locatie: Leeuwarden

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 09 Jan 2012, 16:44

Heb je enkel een fles aangeschaft, of ben je ook bij de distilleerderij zelf geweest? Daar wil ik binnenkort ook eens gaan kijken. Een whisky van eigen bodem en zó dicht bij huis, daar moet ik in ieder geval eens geweest zijn. Wel jammer dat de whisky wat aan de prijzige kant is. Ik bedoel, ruim 40 euro voor zo'n jonge whisky, dat is nogal wat. Toch wil ik over een tijdje wel een fles in de kast hebben staan, al is het alleen maar vanwege het feit dat ik een Friese whisky móet hebben :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Japie Krekel
Senior
Senior
Berichten: 347
Lid geworden op: 06 Feb 2011, 17:44
Locatie: Hoorn

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 09 Jan 2012, 18:13

ElwinB schreef:Heb je enkel een fles aangeschaft, of ben je ook bij de distilleerderij zelf geweest? Daar wil ik binnenkort ook eens gaan kijken. Een whisky van eigen bodem en zó dicht bij huis, daar moet ik in ieder geval eens geweest zijn.

Ik ben daar zelf begin 2011 geweest.
Verwacht van de distilleerderij er niet teveel van. Het is van origine een bierbrouwer. En dat straalt het ook uit.
Er staat een heel klein koperen stilltje waar men maar 1x per jaar keer whisky stookt.
Voor de rest is alles van RVS voor het bierbrouwen.
De opslag van de whisky vaten is in dezelfde ruimte van hun bier voorraad en andere grondstoffen
Je mag er geen foto's maken of filmen.
Kortom het is geen Schotse distilleerderij.
Wel leuk om het eens gezien te hebben en er een keer geweest te zijn. Je wordt er zeer vriendelijk ontvangen.
0 x
Afbeelding

"Slechte whisky bestaat niet; alleen goede whisky en nog betere whisky"

Gebruikersavatar
Rappcats
Actief lid
Actief lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 Dec 2011, 14:18

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor Rappcats » 09 Jan 2012, 19:34

ElwinB schreef:Heb je enkel een fles aangeschaft, of ben je ook bij de distilleerderij zelf geweest? Daar wil ik binnenkort ook eens gaan kijken. Een whisky van eigen bodem en zó dicht bij huis, daar moet ik in ieder geval eens geweest zijn. Wel jammer dat de whisky wat aan de prijzige kant is. Ik bedoel, ruim 40 euro voor zo'n jonge whisky, dat is nogal wat. Toch wil ik over een tijdje wel een fles in de kast hebben staan, al is het alleen maar vanwege het feit dat ik een Friese whisky móet hebben :goedgedaan


Ik ben niet bij de distilleerderij geweest. Twee drams gedronken in een plaatselijk grand cafe.
0 x
Afbeelding

EricV
Actief lid
Actief lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 15:11

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor EricV » 04 Mar 2012, 00:13

Ook ik heb deze whisky weleens geproefd in de Whiskybar (ben de naam vergeten) in Stavoren. Ik vond hem heel zacht voor een 3 jarige, maar wel prijzig (Hollander hé). Dat ze zoveel verschillende vaten gebruiken vind ik juist wel spannend. Deze jonge distilleerderij is blijkbaar lekker aan het experimenteren en dat mag, zeker als je nog zo jong en klein bent. Als een grotere stoker hetzelfde zou doen, dan deed die dat met een klein deel van de voorraad, en dat zou dan R&D (Research & Development) heten, en dan zou het nooit zomaar op de markt komen. Nu kunnen we allemaal meeproeven.

Eric
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Mar 2012, 21:07

EricV schreef:... Deze jonge distilleerderij is blijkbaar lekker aan het experimenteren en dat mag, zeker als je nog zo jong en klein bent........Nu kunnen we allemaal meeproeven.

Dat is maar zeer beperkt hoor.
Piet schreef:...van Aart van der Linde (eigenaar) hoor ik dat het bij de drie jaar lagering blijft omdat ze te klein zijn om dat langer te doen (1ste kwam beschikbaar op 29 okt 2005).

Langer dan drie jaar gaan ze dus niet gerijpt worden.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.


Terug naar “Whisky uit overige landen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten