07 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 7: 23-04-2022

Moderator: Cask1988

Je favoriet van de avond:

Grand Alastair 5yo ‘70s malt blend
1
3%
Glen Keith 18yo WF bourbon
2
7%
Glen Keith 1991 25yo
2
7%
Speyside WN 26yo
9
31%
Kavalan Virgin oak Dramtime
6
21%
Caol Ila 18yo GM
7
24%
Bowmore 1997 20yo AD
2
7%
 
Totaal aantal stemmen: 29

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

07 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 7: 23-04-2022

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 23 Apr 2022, 22:35

Stemmen maar!
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?


Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: 07 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 7: 23-04-2022

Ongelezen berichtdoor Daan » 24 Apr 2022, 09:23

Was weer een mooie avond, mooie whisky's ook en ook de head-to-head was een leuke ervaring :goedgedaan

Voor mij was de winnaar een van de 2 samples uit de h2h; sample 2 (die van WF).
Op de voet gevolgd door de Kavalan.

:Slainte
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: 07 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 7: 23-04-2022

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 24 Apr 2022, 09:45

Zo de nacht was kort. M’n ‘wekker’ stond alweer naast m’n bed om half 7. Das toch vrij kort als je er pas rond half 2 in lag :lol: maar… het was weer een geslaagd avondje met mooie drams! Bedankt aan alle inbrengers en iedereen die weer mee deed. Leuk dat er ook weer een paar ‘first timers’ bij waren die er gelijk lekker in zaten en die ik daardoor weer beter heb leren kennen! :hoera

Het niveau lag de vorige keer wel belachelijk hoog, dus dat we daar deze ronde iets onder zouden zitten was natuurlijk niet geheel verwonderlijk. Desalniettemin zaten er wederom erg leuke verassingen tussen en dat begon al bij de opener! Knap dat er toch aardig wat mensen al gelijk spot on zaten met uitspraken als ‘OBE’, ‘oude rakker <‘90ies’, ‘blend’ en ‘blended malt’. Halverwege de avond werden we er nog even op gewezen dat deze een mega ontwikkeling had doorgemaakt in het glas. Erg leuk om zo’n oud blendje te proeven en de kwaliteit zat er overduidelijk in!

De H2H pakte leuk uit al zeg ik het zelf. De 2 Keiths, die niet allebei als zodanig werden herkent, waren compleet andere whiskies, wat zorgde voor een hoop zoek, gok en giswerk. Er werd zelfs geblend om te zien wat dat opleverde. En ondanks dat beide Keiths zijn, beide uit een barrel kwamen, respectievelijk 18 en 25yo zijn en met een ABV die behoorlijk in de buurt van elkaar lag, was het verschil enorm en hadden beide zo hun eigen ‘fans’. Het maakte de tongen lekker los en dat was precies de bedoeling :bigsmile

En de primeur niet te vergeten: de link van exact de goede de Kavalan stond al in de chat, ruim voordat het filmpje gestart was! Oké voor sommigen misschien enigszins een open deur omdat de botteling nog zo recent was maar toch!

Uiteindelijk zat er voor iedereen wel wat leuks tussen en ging ook na de line up het feestje tot in de kleine uurtjes door!

Ter zijde dat wederom geen enkele dram slecht was hier mijn persoonlijke lijstje:
1) Kavalan, jaja stemmen op m’n eigen inbreng is goedkoop maar deze raakt gewoon precies de juiste snaren bij mij! :yes
2) Keith 25yo & Keith 18yo. Een gedeelde plek, juist omdat beide zo verschillend zijn en beide uiteindelijk heel erg hun eigen stijl gaven. De H2H was erg vermakelijk, daarom plek 2!
3) Grand Alastair blended malt: misschien niet zo uitgesproken als de andere drams, maar qua verassing en beleving uniek en enorm vermakelijk!
4) Caol Ila: een heel smaakvol gerijpte fruitige en vriendelijke Islay!
5) Bowmore: Bowmore kan het wel en dat bewijst deze fles! Een hele fijne Bowmore vol smaak en zonder al die kunstmatigheden van veel OB’s.
6) Secret Speyside. Deze had ik hoge verwachtingen van maar ik vond deze persoonlijk te eendimensionaal in het zoet hangen met vooral karamel en vanille overal bovenop.
3 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: 07 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 7: 23-04-2022

Ongelezen berichtdoor defeatless » 24 Apr 2022, 10:56

Ja heren! Het was weer een goeie avond.
Dank aan alle inbrengers die ook weer voor een meer dan eerlijke prijs de mooie flessen in hebben gebracht.

De starter was erg leuk. Wederom bevestigd dat blends van voor '80 stukken beter zijn dan een gemiddelde instap malt en vaak ook dan alle malts uit core-ranges.
De h2h Keith was apart. Sample 2 was prima en eindigt bij mij op plek 2. Sample 3 was toch wel een heel aparte. Viel bij mij echt niet goed, alsof er met het vat geklooid was.

Uiteindelijk is sample 4 het geworden bij mij. In eerste instantie zat ik op 30+yo, maar het bleek toch wat jonger. Maar goed, wederom een heel goede expressie van de Nerds.

De peated heb ik aan Eva overgelaten. Die zei op het einde van de avond: "Geen idee waar die gasten het allemaal over hadden, maar ik vond ze heel erg lekker".
2 x

Gebruikersavatar
MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 540
Lid geworden op: 03 Feb 2017, 23:28
Locatie: Krimpen aan de Lek

Re: 07 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 7: 23-04-2022

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 24 Apr 2022, 11:29

Was weer een top avond! De Kavalan was voor mij de winnaar, gevolgd door de keiths. De secret speyside was in eerste instantie nog best leuk, maar na een half uur in het glas was alle zoetigheid weg en bleef er alleen maar gras over. Hierdoor kreeg hij weer een paar minpuntjes. De oude blend was gaaf om eens te kunnen proeven. De Coal Ila en de Bowmore waren mooie afsluiters. De ‘Bring Your Own Beer’ achteraf was ook weer super gezellig!

Iedereen weer bedankt voor het organiseren, beschikbaar stellen van de mooie flessen, en uiteraard de gezelligheid :duimop

Op naar editie 8
2 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Hubert
Senior
Senior
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 Mei 2020, 15:58
Locatie: Den Haag

Re: 07 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 7: 23-04-2022

Ongelezen berichtdoor Hubert » 24 Apr 2022, 12:14

En al weer een topavond.
Hoewel het haast een vanzelfsprekendheid lijkt te worden is dat het HWF georganiseerd wordt, is dat het voor mij zeker niet.
Daarom ook veel dank voor de organisatie, de inbrengers en de deelnemers :hoedaf :respect
3 x

Gebruikersavatar
dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 755
Lid geworden op: 25 Feb 2017, 14:45
Locatie: Elburg

Re: 07 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 7: 23-04-2022

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 24 Apr 2022, 14:31

Wat een topavond weer. Bedankt allemaal. Organisatie en deelnemers. Op dit moment nr 4 op nr 1 maar van allemaal nog een klein restje staan dus mag nog een keer op herhaling. Gewoon allemaal prachtige whisky’s.
Tot de volgende keer dan maar weer.
2 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: 07 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 7: 23-04-2022

Ongelezen berichtdoor Harrie » 24 Apr 2022, 16:38

Was weer een geslaagde avond met fijne whiskies, goed gezelschap en ouderwets geouwehoer. Dank aan alle deelnemers, inbrengers en uiteraard aan Arthur voor de organisatie!
2 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: 07 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 7: 23-04-2022

Ongelezen berichtdoor Koning » 24 Apr 2022, 17:16

Het was weer genieten geblazen gisteravond! Naast het gezamenlijk proeven en ouwehoeren over de whisky's vind ik ook de naborrel altijd erg gezellig!
Ik vond het ook interessant en vermakelijk om te zien hoe uiteenlopend we de drams ervoeren; voor deze editie was er ook geen duidelijk afgetekende favoriet onder ons allen.

Mij bevielen de Secret Speyside, de Bowmore en mijn ingebrachte Caol Ila het beste. De Kavalan en de Glen Keiths mochten er zeker ook zijn. De Grand Alistair was een echte verassing, maar iets te kartonnig/nat houtig voor mijn smaakpapillen.

En, omdat het niet for granted mag zijn hoeveel moeite hij er elke keer weer in steekt: Arthur van harte bedankt voor het organiseren van alweer een geslaagde editie van het HWF Thuisfestival!
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
pololo
Senior
Senior
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 Feb 2021, 18:19
Locatie: Antwerpen

Re: 07 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 7: 23-04-2022

Ongelezen berichtdoor pololo » 25 Apr 2022, 01:57

Ik vond dat er geen slechte drams tussen zaten vandaag. De Glen Keith '96, Secret Speyside, Caol Ila en Bowmore staken wel met kop en schouders boven de rest uit vond ik persoonlijk. De 5 jaar oude blend zat daar ergens net achter samen met de Glen Keith '91. De Kavalan vond ik zelf de minste van de avond, maar eerder om dat zo'n zware vatinvloed niet echt mijn ding is. Het was nog steeds goede whisky los van mijn eigen voorkeuren.
1 x

bodevami
Senior
Senior
Berichten: 389
Lid geworden op: 28 Feb 2021, 22:49

Re: 07 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 7: 23-04-2022

Ongelezen berichtdoor bodevami » 25 Apr 2022, 09:19

Ook deze avond weer verrast met erg leuke drams!
Mooi om een echte oude blend van vroeger te mogen proeven.
De head 2 head met glen keith vond ik erg interessant, allebei toch wel erg lekker en ze wisselden continue wat voorkeur betreft...wat zo'n ontwikkeling van je whisky in het glas door de tijd heen toch elke keer weer doet.
De secret speyside was toch wel mijn favoriet, alleen al de geur, erg fijn!
De Kavalan zette me echt totaal op het verkeerde been, het leek gewoon een bourbon! Voor mij was dit de nummer 2 van de avond. Leuk om deze te mogen proeven.
De caol ila heeft me verrast, niet geheel mijn smaak, maar wel een goede whisky!
En waar ik bij de laatste riep dat ik hier geen bowmore in herkende en het dus niet kon zijn....wat is dat blindproeven toch weer verrekte lastig!
Mooie afsluiting van de avond.

Op naar editie 8!
1 x

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2480
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: 07 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 7: 23-04-2022

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 25 Apr 2022, 10:57

Ik heb gestemd op Grand Alastair. Niet op smaak maar vooral voor de originaliteit. Al eerder enorm verrast door de kwaliteit van deze oude 'obscure' blends en ook deze valt onder die categorie. Een blended malt die je waarschijnlijk nooit meer ergens aan gaat treffen.

Maar ook omdat alle ingebrachte flessen een stem/pluim verdienen wat mij betreft.
De echte winnaar? Makkelijk: de deelnemers.
Ondanks dat ik drie van de 7 bottelingen al eerder geproefd had was het toch weer een hele mooie line-up met whisky's die je niet alle dagen te proeven krijgt.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2022
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: 07 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 7: 23-04-2022

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 25 Apr 2022, 14:43

Een winnaar benoemen voor deze avond is weer een lastige opgave. Ik heb van elke dram genoten.
-De opener van de avond was geweldig, erg leuk om een zo'n oude blend te proeven.
Respect ook voor Alex die al heel snel met zijn opmerking kwam over het old-bottle effect. Op dat soort momenten besef ik me dat ik nog een hele hoop te leren heb.
-Ronde 2 en 3 in head to head vorm was ook een vreemde gebeurtenis.
Continue veranderde mijn perceptie van de twee drams. Dat maakte deze 2 rondes erg dynamisch.
Respect ook voor Henry met het noemen van de juiste distillery.
-Ronde 4 de secret speyside was mijn instant favoriet. Wat een heerlijke geur, smaak en ontwikkeling.
-Ronde 5 was ik het minst van onder de indruk, kennelijk liggen de Sherry en Vinho bottelingen van Kavalan dichter bij mijn smaak.
-Ronde 6 was mijn winnaar. Wat een heerlijke cocktail van kampvuur, bbq en umami.
-Ronde 7 viel ook erg bij mij in de smaak, maar hij viel ook wel een beetje weg na de geweldige Caol Ila, ik denk dat deze Bowmore beter had gescoord als die van plek had gewisseld met de Caol Ila.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1627
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: 07 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 7: 23-04-2022

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 25 Apr 2022, 22:55

Zo, de meeste drams nog even rustig herproefd met deze conclusie:

1. Secret Speyside 1994 WN: heel mooie grassig fruitige en ook wel enigszins granige dram. Volgens de website van Van Zuylen zou dit een Glenfarclas zijn, maar dat haal ik er toch echt niet uit (89);
2. Caol Ila 2001 GM: een zeer solide Caol ila. Echt zo'n blind buy distillery, die bijna nooit zal tegenvallen (89);
3. Glen Keith 1991 SV: een dram die me de 2e keer (met 2 dagen extra oxidatie in een 2/3 leeg sampleflesje) echt veel beter bevalt dan eerst. Voor mij het bewijs dat bepaalde whiskies eigenlijk onmogelijk op basis van 1 enkel drammetje beoordeeld kunnen worden (88);
4. Glen Keith 1996 WF: prima Keith, misschien net iets te floraal voor mijn smaak. Het neigt zo nu en dan naar zepigheid, deze dram (87);
5. Bowmore 1997 AD: goeie neus en finish, maar in de mond erg scherp (zeker als je 'm lang laat zitten). Ik lees op WB veel commentaren over slecht geïntegreerde alcohol en daar ben ik het wel mee eens. Overall toch nog prima genietbaar (87);
6. Kavalan 11 yo Virgin Oak: erg veel hout, richting een bourbon, maar dan zonder de natte kranten van de rye (die hier uiteraard niet is gebruikt) en met wat meer fruitigheid. Wel veel te droog in de finish, viel me de 2e keer echt op (87);
7. Grand Alastair: uniek, erg leuk om geproefd te hebben. Beter dan huidige goedkope blends en blended malts, maar al met al ook geen hoogvlieger. Vooral de finish laat een hele hoop te wensen over (80).
0 x


Terug naar “HWF Thuisfestival SubForum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten