Ballantines, 43%(40%), aangesproken min.20 jaar geleden

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.

Welk aantal punten geef je deze Whisky ?

Minder dan 56
1
50%
56-60
0
Geen stemmen
61-65
1
50%
66-70
0
Geen stemmen
71-75
0
Geen stemmen
76-80
0
Geen stemmen
81-85
0
Geen stemmen
86-90
0
Geen stemmen
91-95
0
Geen stemmen
96-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 2

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Ballantines, 43%(40%), aangesproken min.20 jaar geleden

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Sep 2009, 11:36

Je komt toch wel op interessante dingen door zo'n forum. N.a.l.v. de houdbaarheidsdiscussie viewtopic.php?f=9&t=120 kwam ik op het idee even in een kast te gaan graven. En ja daar vond ik deze fles Ballantines met nog ongeveer 2 cm vloeistof er in. Deze is zeker wel 20 jaar geleden aangebroken en nu nagenoeg leeg. De fles is gesloten met een metalen draaidop met pakking dus die zet echt goed en niet lichtdoorlatend dicht. Bewaard op kamertemperatuur in het donker.
Kleur: Licht strogeel. Hangt vrij dik aan.
Geur: Eenvoudige neus in het begin iets prikkelend. Beetje hout, beetje honing.
Smaak: Behoorlijk scherp bij de eerste slok. Spekkies ? Honing, roomijs. Moeilijk te benoemen. Niet bepaald vol. Geen avontuur maar ook niet onaangenaam en er komt ook niet meer uit. Korte afdronk. Score ?
Als ik dit vergelijk met een mindere single malt als Loch Lomond dan is deze neus eigenlijk aangenamer maar de smaak veel minder (heb ze nu beide voor me staan). Laat ik hem op 55 zetten. Na die 20 jaar geopend valt me dat niet eens tegen (goed te drinken om met GA te spreken).

Probleem is natuurlijk dat ik geen proefnotitie heb van de eerste slokken van destijds. Ik ben bang dat ik me er ook niet toe kan brengen een nieuwe fles te kopen om die te vergelijken. In principe zou dat goed moeten gaan omdat dit soort merken natuurlijk streven en in staat zijn tot het leveren van consistente kwaliteit.
Laatst gewijzigd door Piet op 06 Sep 2009, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Ballantines, 43%, aangesproken min.20 jaar geleden

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Sep 2009, 11:56

[offtopic]
Piet schreef:Deze is zeker wel 20 jaar geleden aangebroken en nu nagenoeg leeg.

Toen mocht ik nog niet drinken ;-) hahaha :lol:
[/offtopic]
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Ballantines, 43%, aangesproken min.20 jaar geleden

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Sep 2009, 14:54

Tsja, zelf drink ik thuis al zeker 25 maar misschien wel meer dan 30 jaar geen blend meer. Buiten de deur soms een enkel noodgeval. Toen mensen er achter kwamen dat ik een Whisky liefhebber ben kreeg ik dan wel eens de vraag: doe mij maar zo'n lekkere Whisky met Cola (een "spatje"). Dat heb ik dus nooit over mijn hart kunnen verkrijgen. Vind ik nog erger dan ijs in de Wijn (op zijn Amerikaans). Of je drinkt hem puur (wat water mag ;) , of je drinkt hem niet).

Ik schrijf Whisky en Wijn niet voor niets consequent met een hoofdletter. Dus nam ik een blend in huis speciaal voor dat doel. En nu drinkt visite bij ons al eeuwen ook geen spatje meer. Vandaar die oude fles.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Ballantines, 43%, aangesproken min.20 jaar geleden

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Sep 2009, 15:09

Piet schreef:Tsja, zelf drink ik thuis ... geen blend meer. Buiten de deur soms een enkel noodgeval. Toen mensen er achter kwamen dat ik een Whisky liefhebber ben kreeg ik dan wel eens de vraag: doe mij maar zo'n lekkere Whisky met Cola (een "spatje"). Dat heb ik dus nooit over mijn hart kunnen verkrijgen. Vind ik nog erger dan ijs in de Wijn (op zijn Amerikaans). Of je drinkt hem puur (wat water mag ;) , of je drinkt hem niet).

Ik schrijf Whisky en Wijn niet voor niets consequent met een hoofdletter. Dus nam ik een blend in huis speciaal voor dat doel. En nu drinkt visite bij ons al eeuwen ook geen spatje meer. Vandaar die oude fles.

Piet!!! Dat zijn nogal wat uitspraken! Ieder moet z'n whisk(e)y drinken zoals hij/zij dat wil: met water, zonder water, met ijs, zonder ijs, andere mix, etc. Ik ben het wel met je eens hoor: ik drink hem of puur, of met een drup!!! water, maar niet in de mix of met ijs. :Party

Maar... Het is niet per definitie zo dat een blend 'slecht' is. Een goede blend kan soms zelfs beter zijn dan eoa Single Malt! Kwestie van smaak... Tsja... of je moet het over een White Lion, Highland Bird, Glen Hood, etc hebben! :HitHead
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Ballantines, 43%, aangesproken min.20 jaar geleden

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Sep 2009, 20:50

JayDie schreef:Piet!!! Dat zijn nogal wat uitspraken! Ieder moet z'n whisk(e)y drinken zoals hij/zij dat wil: met water, zonder water, met ijs, zonder ijs, andere mix, etc.
Daar ben ik het zonder meer mee eens. Maar niet bij mij in huis, met mijn malt en op mijn kosten. Ik verdom het een goede malt in de Cola te gooien, al is die Cola nog zo goed. Thuis mag iedereen doen wat hij wil.
Dat geldt ook voor Chables. Als iemand bij mij Chablis drinkt doe ik daar geen ijs in. Ik schenk die dan namelijk al op een perfecte 9°C. Om er water bij te doen heb ik dan misschien nog wel een ander wijntje liggen.
JayDie schreef:Maar... Het is niet per definitie zo dat een blend 'slecht' is.
Ook hier zijn we het eens. Let wel dat ik hier een mindere malt vergelijk met een blend die al 20 jaar open staat. Ik kan me zo voorstellen dat als ik een nieuwe fles Ballantines open die er toch beter, zo niet veel beter, uit komt dan de Loch Lomond. Die fles was namelijk pas geopend.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Ballantines, 43%, aangesproken min.20 jaar geleden

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Sep 2009, 09:25

Piet schreef:
JayDie schreef:Piet!!! Dat zijn nogal wat uitspraken! Ieder moet z'n whisk(e)y drinken zoals hij/zij dat wil: met water, zonder water, met ijs, zonder ijs, andere mix, etc.
Daar ben ik het zonder meer mee eens. Maar niet bij mij in huis, met mijn malt en op mijn kosten. Ik verdom het een goede malt in de Cola te gooien, al is die Cola nog zo goed. Thuis mag iedereen doen wat hij wil.

Ja, daar heb je ook gelijk in!

Gaat deze proefnotitie trouwens over de Ballantine's Finest? Ik heb een proefnotitie liggen van de Ballantine's Finest, 40%, Blended Scotch Whisky. Deze heb ik toentertijd (ca. een jaar geleden) gewaardeerd op 65 punten. Kan ik een stem plaatsen of gaat het hier toch om een andere whisky? Die 43% vs. 40% neem ik even voor lief 8-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Ballantines, 43%, aangesproken min.20 jaar geleden

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Sep 2009, 09:35

Er staat inderdaad "Finest Scotch Whisky" op het label, dus het zal um wel zijn.... en dan word ik natuurlijk toch benieuwd wat ik zou vinden van een "verse" dram.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Ballantines, 43%(40%), aangesproken min.20 jaar geleden

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Sep 2009, 10:25

Piet schreef:en dan word ik natuurlijk toch benieuwd wat ik zou vinden van een "verse" dram.

Nou, een whisky die ik op 65 heb gewaardeerd koop ik geen hele fles van. Denk dat dat pas bij de 80-85+ begint! Ik denk dat de waardering in puntenaantal toch verschilt. Ik geef een goede whisky 80+, jij misschien al bij 70-75 (bijvoorbeeld).

Ik zou voor een andere whisky gaan ;-)
Laatst gewijzigd door Piet op 06 Sep 2009, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: 40% er in het onderwerp bij gezet.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Ballantines, 43%(40%), aangesproken min.20 jaar geleden

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Sep 2009, 21:12

Mocht iemand interesse hebben: zie hem nu in de aanbieding bij de Em-Te voor EUR 17,99 (1.0 ltr).
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!


Terug naar “Overige Schotse Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast