Zilt, zoutig of umami van glutamaat (MSG) ?

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Piet
Moderator
Moderator

Zilt, zoutig of umami van glutamaat (MSG) ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Apr 2010, 10:47

Opgepast: lang verhaal.
In Jim Beam Distillers Series 7yo, 45% schreef ik:

Piet schreef:Smaak: Komt heel zacht en filmend binnen om langzaam peperig te worden en opwekkend bovendien. Daarna behoorlijk zilt, bijna zout te noemen ! Maar wel achter op de tong, aan de zijkanten en op de huig, als dit geen umami is ! Toffee komt nu ook naar boven en wat rokerig.

Dat van umami is wellicht niemand opgevallen maar het is wel héél interessant. Deze bourbon en iets minder maar ook de Jim Beam Black 8yo, 43% Kentucky Straight Bourbon Whiskey komen behoorlijk "zout" over. "Zout" tussen aanhalingstekens omdat het mijn overtuiging is dat dit "umami" is.
Over umami wordt bijzonder weinig geschreven in de whiskywereld. Laat ik dat hier eens doen.

Gustatie
Lange tijd is gedacht dat er vier basissmaken zijn die op verschillende plaatsen op de tong worden waargenomen. Van beide uitgangspunten is men al lang afgestapt (zie b.v. The Tongue Map: Tasteless Myth Debunked).

Het idee van de tong met zijn vier smaakzones voor de specifieke smaken, zoet, zuur, zout en bitter, berust op een misverstand. Hoewel de Duitser D.P. Hänig al in 1901 aantoonde dat alle smaken over de gehele tong, zij het in meer of mindere mate, geproefd of eigenlijk gevoeld worden, is dit voor velen nog steeds het uitgangspunt.

De vijfde basissmaak “umami” is algemeen erkend maar is zeker nog niet algemeen bekend noch herkend (zie b.v. Het Proefboek, de essentie van smaak van Peter Klosse).
Het gustatorische deel en het geurdeel zijn nauw verbonden waarbij dit laatste veel meer bijdraagt aan de complexiteit en finesse van een whisky dan het gustatorische deel. Zowel de gustatie als de geur kunnen direct invloed hebben op het gevoelselement. Denk daarbij aan (pijn)prikkeling in de neus, tinteling op de tong en een droog gevoel in de mond. Geur, is eigenlijk de belangrijkste component die een whisky complexiteit en finesse geeft. Gevoel, met name mondgevoel is een belangrijk smaakbepalend component in whisky.

Als het over zout of zilt gaat zegt Brilleman (De Chemie van Schotse maltwhisky) hierover:
blz.153. Deze zelfde fenolen kunnen eenzelfde prikkel in de mond geven als zoute drop.
Blz.158. Het is onmogelijk dat er in maltwisky zout zou zitten of dat het überhaupt te proeven zou zijn. Er zal minstens 10 liter zeewater bij een vat whisky gevoegd moeten worden voor je het zout zou kunnen proeven. Toch geven sommige whisky's de prikkel of sensatie van het drinken van dubbelzoute drop. Dit wordt veroorzaakt doordat de smaakpapillen geactiveerd worden die normaal op zoute drop reageren. In dit geval wordt de sensatie veroorzaakt door fenolen, die via het vanbinnen gebrande vat in de rijpende spirit (het distillaat) terechtkomen.

Het is mijn overtuiging, dat o.a. gezien de mate waarin en de plaats in de mond waar ze worden waargenomen, deze "zilte" en "zoute" smaken en de bijkomende "filmendheid", grootendeels aan MSG (zie onder) kunnen worden toegeschreven en dus umami zijn. Dit is mede een verklaring voor het verschil in volheid en kracht van whiskies aangezien umami ook smaakversterkend en speekselverdikkend werkt.

Reactie Robbin Brilleman: ... De conclusie van dit alles is dat je bepaalde smaken in whisky best als zoutig, ziltig of umami kunt omschrijven, maar dat dit niet wordt veroorzaakt door zout of glutamaat, maar door fenolen. Deze fenolen geven namelijk dezelfde soort smaakervaring op de tong als zout en glutamaat.

Het umami klopt, het MSG niet !

Het bouillonachtige in de smaak vooral qua mondgevoel van whisky brengt het Japanse woord “umami” in herinnering waar dit zijn oorsprong in vindt. Het Japanse woord umami betekent letterlijk “goed smakend” en heeft betrekking op een vlezige, volle smaak zoals van Parmezaanse kaas, paddenstoelen en vlees. Binnen de context van whisky is met name de hartige, ziltige component van groot belang.

Umami samengevat
Umami, 旨味, letterlijk “heerlijke smaak” Een Japans woord dat “heerlijkheid” maar ook “hartig” betekent; het is een relatief nieuwe smaak die meer en meer als 5de basis- of tongsmaak, naast zout, zoet, zuur en bitter wordt beschouwd. Umami, ook bekend als Ve-Tsin, ontstaat uit glutamaat, een van de twintig aminozuren, en werkt smaakversterkend. De synthetische vorm is mononatriumglutamaat ook bekend als monosodiumglutamate of MSG, E621. Umami verhoogt de speekselafscheiding en versterkt de hartig zoute en zoete smaken.
Umami geeft een zilte smaak vooral achterop de tong, dus in de buurt van bitter gevoeligheid, en ook wel op het gehemelte in de omgeving van de huig. Het smaakt dus absoluut niet bitter en doet eerder denken aan licht zoutige bouillon. Het zit in hoge concentratie in Kelp, een soort zeewier die een rijke bron van jodium en andere spoorelementen en zeezout is (1608 mg/100g). Het komt in verschillende vormen al dan niet kunstmatig voor in ons voedsel. Sojasaus (afhankelijk van de soort van 412 tot 1700 mg/100g) en parmazaanse kaas (1680 mg/100g). Met deze laatste twee kun je het eens goed gaan proeven; de eerste vooral in verband met whisky.
Pagina over mononatriumglutamaat van food-info.net, Universiteit Wageningen: http://www.food-info.net/nl/intol/msg.htm
Laatst gewijzigd door Piet op 21 Apr 2012, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Zilt, zoutig of umami van MSG ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Apr 2010, 11:45

Piet, ik heb het, lange, verhaal even vluchtig gelezen... Ik zal die Jim Beam's nog eens herproeven, want 'zout' is geloof ik niet bij me op gekomen... Wel dat 'gevoel van knetterdip' (bedoelen we hetzelfde?).

Nadat ik ze herproefd heb zal ik er wat over zeggen...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Apr 2010, 09:37

JayDie schreef:Ik zal die Jim Beam's nog eens herproeven, want 'zout' is geloof ik niet bij me op gekomen... Wel dat 'gevoel van knetterdip' (bedoelen we hetzelfde?).

...en na een hertaste eigenlijk nog steeds niet zout / zilt...?

Ik merk wel dat m'n tong prikkelt, ook op de plekken waar ik zout zou moeten proeven, maar ik proef zelf niets zouts / ziltigs. Is dat hetgeen wat je bedoelt? M'n tong prikkelt ook op de overige plekken (zuur-zone), dat is dat knetterdip gevoel wat ik eerder omschreef.
Piet schreef:Umami geeft een zilte smaak vooral achterop de tong, dus in de buurt van bitter gevoeligheid, en ook wel op het gehemelte in de omgeving van de huig.

Dat is interessant, want de 'zout zone' ligt toch juist vooraan aan de zijkanten...?
Afbeelding
EDIT (Piet): Dit plaatje is dus fout !

Even een zijsprongetje:
Piet schreef:Het zit in hoge concentratie in Kelp, een soort zeewier die een rijke bron van jodium en andere spoorelementen en zeezout is (1608 mg/100g).

Zie ook: "The Celp: is dat nu Lagavulin, Laphroaig of toch Cameron?"
Laatst gewijzigd door Piet op 12 Apr 2010, 12:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Fout plaatje melding
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 12 Apr 2010, 09:48

Heel die discussie over de smaak en umami is eens aan bod gekomen op een engelstalig forum. Ook daar kwamen we er niet uit. Het blijft wel een heel interessant gegeven waar helaas niet veel over bekend is. De meeste mensen op het Engelse forum hadden er nog niet van gehoord. Heel mooi geschreven trouwens Piet. Daar kroop zeker heel wat tijd in. :goedgedaan
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Apr 2010, 09:56

johan brugge schreef:De meeste mensen op het Engelse forum hadden er nog niet van gehoord.

Ah, dan ben ik niet de enige! :hoera
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Apr 2010, 11:54

johan brugge schreef:Heel mooi geschreven trouwens Piet. Daar kroop zeker heel wat tijd in. :goedgedaan

Dank en inderdaad Johan. Maar ik had dit al min of meer klaarliggen. Geschreven als onderdeel van een artikel waarvan ik niet weet of en wanneer ik er iets mee ga doen. Ik heb me al wat langer in de materie verdiept.
Het werd weer actueel toen ik dat zo sterk bij die bourbon's proefde (voelde ! éh ... degusteerde).
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Apr 2010, 11:59

Dus john, zie dit eerst even los van die bourbon (hoewel dat voor mij een goede case is).
JayDie schreef:Dat is interessant, want de 'zout zone' ligt toch juist vooraan aan de zijkanten...?

Maar dit wat je hier boven schrijft, dat moet je nu juist vergeten John ! Herlees:

Piet schreef:Het idee van de tong met zijn vier smaakzones voor de specifieke smaken, zoet, zuur, zout en bitter, berust op een misverstand. Hoewel de Duitser D.P. Hänig al in 1901 aantoonde dat alle smaken over de gehele tong, zij het in meer of mindere mate, geproefd of eigenlijk gevoeld worden, is dit voor velen nog steeds het uitgangspunt.

Als je bij tong in Wikipedia kijkt zie je het ook al lang niet meer terug. Daar staat zelfs:

In tegenstelling tot de mythe, die tot de dag van vandaag door vele schoolboeken wordt verspreid, kunnen bovenstaande smaken niet aan één bepaalde regio op de tong worden toegeschreven.

Piet schreef:De vijfde basissmaak “umami” is algemeen erkend maar is zeker nog niet algemeen bekend noch herkend (zie b.v. Het Proefboek, de essentie van smaak van Peter Klosse).

En let wel "umami" is een smaak die "wij" (niet Japanners) nog niet kennen (kenden) of herkennen.
Het is geen zout maar voor ons "in die richting". O.a. omdat het deels aan doet als zout "op de verkeerde" plaats in de mond. Het is juist die gevoelscombinatie met het filmende effect dat bouillon er bij gehaald wordt ter vergelijk. Bouillon is filmend (blijft dik aanhangen, vormt een film in de mondholte) en "hartig" (ziltig).
Maar let wel, umami is voor ons een nieuwe smaak !
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Apr 2010, 13:03

Aaaah... Ok... Wordt met al meer duidelijk, maar is nog niet echt te bevatten... :Scratch
Piet schreef:
Piet schreef:Het idee van de tong met zijn vier smaakzones voor de specifieke smaken, zoet, zuur, zout en bitter, berust op een misverstand. Hoewel de Duitser D.P. Hänig al in 1901 aantoonde dat alle smaken over de gehele tong, zij het in meer of mindere mate, geproefd of eigenlijk gevoeld worden, is dit voor velen nog steeds het uitgangspunt.

Als je bij tong in Wikipedia kijkt zie je het ook al lang niet meer terug. Daar staat zelfs:

In tegenstelling tot de mythe, die tot de dag van vandaag door vele schoolboeken wordt verspreid, kunnen bovenstaande smaken niet aan één bepaalde regio op de tong worden toegeschreven.

Hmm... maar... is het dan verbeelding van die mensen die het wel zo ervaren? Iets bitters (vaak in de afdronk van een whisky) vind je toch achterin je mond (cq. achterop je tong) terug, bijvoorbeeld.
Piet schreef:En let wel "umami" is een smaak die "wij" (niet Japanners) nog niet kennen (kenden) of herkennen.
Het is geen zout maar voor ons "in die richting". O.a. omdat het deels aan doet als zout "op de verkeerde" plaats in de mond.

Ah... vandaar dat die smaakbepaling op de tong achterhaald is? Wij denken dat het zout is, maar dat is het niet? Dus eigenlijk proef jij ook geen zout / zilt in de smaak van die Jim Beam die je als voorbeeld neemt, maar is het umami wat (oa) op de plek van zout zit?

Jaja... Is er een typisch gerechtje om die umami te proeven? Elke willekeurige boullion? Wat ik me herinner is bouillon ook vaak 'zoutig', maar dan juist wel als 'zout herkennend'...

Wat een lastig onderwerp, Piet! :Tongue
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Apr 2010, 13:17

Nieuwsgierig naar dit onderwerp even gauw ge-Google-d:

V: En kan iemand me nu vertellen waar op mijn tong de smaakpapillen voor Umami zitten?

A: Als biologie studente heb ik een klein onderzoek gehouden naar de plaats waar men de smaak Umami proeft. Ongeveer 80% van de mensen geeft aan dat ze de smaak achterop de tong proeven, dus eerder in de buurt van bitter. (terwijl het absoluut niet bitter smaakt, het doet eerder denken aan zoutig) Ergens vinden ook wij het vreemd dat de receptoren voor umami dus niet in de buurt van de zoutreceptoren liggen.

Bron: Drinkblog.nl

Umami komt van nature in veel etenswaren voor die vrij glutamaat bevatten, zoals vlees, erwten, belegen kaas en zeewier.

Bron: Wikipedia

Een smaak omschrijven is altijd moeilijk en dit geldt in het bijzonder voor de umamismaak die niet kan terugvallen op de bekende basissmaken. Termen als hartig, vleessmaak en bouillonachtig zijn vaak gebruikt in een poging de umamismaak te omschrijven. Tot op vandaag is geen enkele Westerse taal erin geslaagd een eigen term voor de vijfde smaak in te voeren. Vandaar dat nog overal de Japanse naam wordt gebruikt.
(...)
Professor Ikeda ontdekte dat de stof die verantwoordelijk is voor de umamismaak het mononatriumzout van het aminozuur glutaminezuur is. Zijn ontdekking werd onmiddellijk in de praktijk toegepast. Het gebruik van mononatriumglutamaat (monosodiumglutamaat of MSG) als smaakversterker is sindsdien een vaste gewoonte in de Aziatische keuken. In het begin van de 20ste eeuw werd MSG geëxtraheerd uit zeewier. Vandaag wordt MSG geproduceerd door fermentatie van melasse van suikerriet, suikerbiet, zetmeel of maïs.

Bron: Kokswereld.nl

Tsja... er staan nu een aantal producten genoemd waar je het in zou kunnen proeven. Maar eens op ontdekkingstocht; wanneer ik denk iets gevonden te hebben laat ik weer van me horen in dit onderwerp... Jammere is wel dat veel van de genoemde producten ook met kruiden worden bereid een je nog niet weet of je umami proeft...
0 x

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 12 Apr 2010, 15:26

John,

Je kunt pure MSG kopen in een willekeurige aziatische supermarkt of volgensmij ook gewoon in een (grotere) AH. Vaak verkocht als ajinomoto superseasoning (witte kristalletjes). Je zou ook bijvoorbeeld een gerecht als tempeh kunnen proberen, waarbij je in mijn opinie ontzettend veel umami proeft.
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Apr 2010, 15:35

John, even voor de goede orde. De "bronvermelding" van jouw google-vonsten is eigenlijk niet correct.
Het zijn sites waar jij deze teksten gevonden hebt maar ze zijn geen van allen de bron van die informatie. Als gezegd heb ik heel veel gelezen en van de meeste teksten heb ik het origineel gezien. Het geeft in elk geval wel aan dat het onderwerp leeft.

Het is verbazingwekkend dat deze hele ontwikkeling (zowel tong als umami) al meer dan 100 jaar gaande is en dat het zo langzaam doorkomt. Een groot probleem is natuurlijk hetgeen in de Wikipedia staat over het feit dat het onderwijsmateriaal nog steeds van de meer dan 100 jaar oude stellingen uit gaat :Scratch

Waarom ik het m.b.t. whisky vooral interessant vind is het feit tot je soms smaken tegenkomt die moeilijk of niet zijn thuis te brengen en waarvan ook moeilijk is te achterhalen hoe ze in whisky komen.

Ik heb nog geen enkel artikel gevonden met een afdoende verklaring voor "zilt" en "vlezig" in de smaak van whisky.

Ik geloof absoluut in de waarheid van het statement van Robin Brilleman (zie mijn eerste bericht):
Blz.158. Het is onmogelijk dat er in maltwisky zout zou zitten of dat het überhaupt te proeven zou zijn.

En toch proeven we het soms of denken we het te proeven.
En inderdaad Kelp of Celp is wellicht een mogelijkheid. Althans als MSG via rook overgedragen kan worden.
Brilleman verklaart het ziltige (maar als dubbelzoutedrop sensatie) met fenolen die via het vanbinnen gebrande vat in de rijpende spirit terechtkomen. Misschien is dit maar een deel van het verhaal.

Ook in de wijnwereld is dit nog vrij pril. Peter Klosse is hier de laatste jaren actief geweest.
"Uit biochemische analyses van een groot aantal wijnen blijkt dat ook bij wijnen de “umami-factor” (hoge smaakrijkdom in combinatie met filmend mondgevoel) toegeschreven kan worden aan de aanwezigheid van glutamaat. Bij die analyses ben ik overigens nog wat interessants op het spoor gekomen: de frisse geuren die typerend zijn voor bepaalde wijnen worden volgens mij verklaard door de aanwezigheid van het aminozuur arganine. Die hypothese zou ik graag in een vervolgonderzoek willen toetsen."

Maar ja, aangezien wijn niet gedistilleerd wordt is dit geen garantie dat het dus ook in whisky (en andere distillaten) zit.
Interessant toch ! En zeker iets om eens wat meer op te gaan letten.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Apr 2010, 15:44

JayDie schreef:Jaja... Is er een typisch gerechtje om die umami te proeven? Elke willekeurige boullion? Wat ik me herinner is bouillon ook vaak 'zoutig', maar dan juist wel als 'zout herkennend'...

Dat is een van de problemen. In zo wat alles wat je koopt zit té veel toegevoegd zout of suiker, om er maar eens twee te noemen. Pano had een goede tip :goedgedaan
JayDie schreef:Jaja...
Wat een lastig onderwerp, Piet! :Tongue

Waar ik mijn vorige bericht juist mee afsloot: Interessant toch ! En zeker iets om eens wat meer op te gaan letten.

Kijk de smaak van whisky verandert er niet door maar onze perceptie en kennis wel. En voor de analytici onder ons is dat natuurlijk boeiende kost.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Apr 2010, 15:46

p_froes schreef:Je kunt pure MSG kopen in een willekeurige aziatische supermarkt of volgensmij ook gewoon in een (grotere) AH. Vaak verkocht als ajinomoto superseasoning (witte kristalletjes).

Thanks, Pano. Ik zal er eens naar zoeken! Het is in ieder geval wel 'zo' op internet te vinden.
Afbeelding
Piet schreef:John, even voor de goede orde. De "bronvermelding" van jouw google-vonsten is eigenlijk niet correct.
Het zijn sites waar jij deze teksten gevonden hebt maar ze zijn geen van allen de bron van die informatie.

mja... het waren 'mijn' bronnen ;-) Als het ergens anders vandaan komt, zou het daar weer moeten staan :HitHead
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Apr 2010, 12:56

Gevonden, met dank aan Pano :duimop

Ze hebben het 'gewoon' hier bij de Albert Heijn XL, precies die verpakking als in mijn bericht hieronder.

Ik zie wel op het zakje (van 100gr, EUR 0,59) dat de dosering 'weinig' is: voor een vlees / vis / soep gerecht voor 5 personen moet je 1/2 theelepel (waarbij 1 theelepel = 4 gr) gebruiken! Woow! Als ik dus m'n vinger nat maak en dip in dit goedje heb ik een overdosis :o

Kreeg net ook al de opmerking van een collega dat sommige mensen allergisch kunnen reageren (hoofdpijn) op dit spul. Voorzichtig dus!

Ben benieuwd...
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Apr 2010, 14:14

Ik ben nu niet in de gelegenheid alles te lezen en te bekijken, maar op de site http://www.smaakversterkers.eu/ staan wat interessante artikelen over Smaakversterkers (MSG; E621) gevaar voor onze gezondheid.

Ik heb het gevoel dat ik in het wereldje van Aspartaam ed. terecht ben gekomen... :Scratch

Leuk kijk- en luistervoer voor vanavond... :Bye
0 x

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”