Post hier je eigen blend en resultaten

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor avdboom » 12 Feb 2016, 20:36

N.a.v. een youtube filmpje van John Glaser waarin hij verteld begonnen met blenden te zijn in zijn eigen keuken voor de fun, en (volgens mij turfsmurf?) iemand die hier vertelde het eens in een sample flesje gedaan te hebben dacht ik, dat is best makkelijk in een sample flesje in het klein... Waarom ook niet.

Zo doende mijn eigen eerste bewuste blend eens geprobeerd in elkaar te zetten :duimop . Dit lijkt mij een leuk begin om pogingen van anderen ook te horen en de resultaten te delen. Leuk experimenteren voor de fun. Maar dit is dus anders als een living botle, het gaat om blends die bewust samengeseld worden...

Hebben jullie dit al eens bewust geprobeerd en wat waren de ervaringen/resultaten?

Mijn 1e poging: Ik heb van Tom2 met de kerst verassing een WhB Invergordon Single Grain gehad, erg interesante ervaring! Maar er zit een randje aan dat ik als onplezierig ervaar... als ik die toch eens kon weg werken.... wie weet ontstaat er dan echt wat moois? (Tom, don't shoot me :roll: ).

Dus heb ik samengesteld na veel twijfelen wat ik dan bij elkaar zou voegen:
1.5cl WhB single grain: https://www.whiskybase.com/whisky/60117
1cl Benromach Peat Smoke 2006 (voor wat peat maar niet het medicinale)
1cl Glenfarclass 105 (voor wat sherry invloed en het abv hoog houden)

Ik denk alleen bij de eerste keer nosen da de sherry al erg domineert, meer dan de bedoeling was.... maar we zullen zien. Ik denk dat er nog wel wat IVG bij zal kunnen, maar we zullen zien... ik wil hem even laten rusten maar ga vanavond denk ik wel een nipje proeven... keep you updated :bigsmile
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 688
Lid geworden op: 02 Nov 2015, 11:32
Locatie: West vlaanderen

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 12 Feb 2016, 20:59

dit vind ik wel een leuke idee zal dit zeker eens proberen dit weekend zal je op de hoogte houden :goedgedaan
0 x

Gebruikersavatar
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 Jan 2015, 11:45
Locatie: Drenthe

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor Nino » 12 Feb 2016, 21:05

Ben erg nieuwsgierig of je de single grain nog terug vind :D
0 x
Afbeelding

Dookiy
Actief lid
Actief lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 Okt 2015, 07:06

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor Dookiy » 12 Feb 2016, 21:11

:duimop
Zo heb ik wel eens een Tullibardine Moscatel finish sterk verbeterd door er een scheut 105 bij te gooien, een tip die ik vaker ben tegengekomen. Als ik me niet vergis, noemt Ralfy in een vlog ook dat 105 in veel gevallen voor een smaakverbetering zorgt.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Stormbringer
Senior
Senior
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 Dec 2015, 23:10
Locatie: Elsloo (L)
Contact:

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor Stormbringer » 12 Feb 2016, 22:23

Dookiy schreef::duimop
Zo heb ik wel eens een Tullibardine Moscatel finish sterk verbeterd door er een scheut 105 bij te gooien, een tip die ik vaker ben tegengekomen. Als ik me niet vergis, noemt Ralfy in een vlog ook dat 105 in veel gevallen voor een smaakverbetering zorgt.


Niet verkeerd opvatten aub, maar...als je een whisky "sterk verbeterd" door er een scheut van wat dan ook bij te gooien...
zeg je dan niet eigenlijk dat het op de eerste plaats slechte whisky was?

Of begrijp ik het verkeerd?
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 12 Feb 2016, 22:47

Nino schreef:Ben erg nieuwsgierig of je de single grain nog terug vind :D


Normaal gesproken niet. Zeker niet omdat de Glenfarclas 105 nou niet echt een hoogvlieger is, veel te scherp, geen balans. Dus de combi Invergordon met de glenfarclas 105 kan best goed uitpakken.
Tenslotte worden single grains niet voor niets in blend gebruikt: perfect om de scherpe randjes van (jonge) single malts te halen. Wel even de tijd en de lucht geven.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 12 Feb 2016, 22:49

Stormbringer schreef:Niet verkeerd opvatten aub, maar...als je een whisky "sterk verbeterd" door er een scheut van wat dan ook bij te gooien...
zeg je dan niet eigenlijk dat het op de eerste plaats slechte whisky was?

Of begrijp ik het verkeerd?


Eehhhh, nee, dat heb je helemaal goed begrepen.

Overigens heb je wel met erg matige whisky te maken als je deze met de 105 kunt verbeteren hoor. Ergo: de 105 met iets anders verbeteren is makkelijker als andersom :bigsmile
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 Jan 2015, 11:45
Locatie: Drenthe

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor Nino » 12 Feb 2016, 22:54

Oogadal schreef:
Nino schreef:Ben erg nieuwsgierig of je de single grain nog terug vind :D


Normaal gesproken niet. Zeker niet omdat de Glenfarclas 105 nou niet echt een hoogvlieger is, veel te scherp, geen balans. Dus de combi Invergordon met de glenfarclas 105 kan best goed uitpakken.
Tenslotte worden single grains niet voor niets in blend gebruikt: perfect om de scherpe randjes van (jonge) single malts te halen. Wel even de tijd en de lucht geven.

Oeww een 23yo single grain gebruiken om je glenfarclas 105 te verbeteren :gnif

Hopelijk pakt het mooi uit :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Stormbringer
Senior
Senior
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 Dec 2015, 23:10
Locatie: Elsloo (L)
Contact:

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor Stormbringer » 12 Feb 2016, 23:01

Oogadal schreef:
Stormbringer schreef:Niet verkeerd opvatten aub, maar...als je een whisky "sterk verbeterd" door er een scheut van wat dan ook bij te gooien...
zeg je dan niet eigenlijk dat het op de eerste plaats slechte whisky was?

Of begrijp ik het verkeerd?


Eehhhh, nee, dat heb je helemaal goed begrepen.

Overigens heb je wel met erg matige whisky te maken als je deze met de 105 kunt verbeteren hoor. Ergo: de 105 met iets anders verbeteren is makkelijker als andersom :bigsmile


Ok, als ik dat goed begrepen heb, kom ik automatisch bij de volgende vraag:
Waarom gaat iemand in vredesnaam slechte whisky kopen om die met een scheut weet-ik-wat te verbeteren?
Koop dan gewoon goeie!
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 12 Feb 2016, 23:06

Dat gaat wel goed. Ik ken veel Invergordon's, maar net deze niet, heb 'm laten staan omdat ie te jong is in relatie tot het vat waar ie op heeft gelegen en omdat ie eigenlijk te duur was. Heb wel een idee welk randje als niet prettig wordt ervaren.
Had alleen zelf die peated er niet door gedaan, ik denk dat dat die wel gaat icm met de Invergordon. Maar icm met de 105 zal het niet beter worden ben ik bang voor, tenzij de Invergordon zoet genoeg is. Maar eigenlijk trek je er teveel verschillende profielen in.
Het rare is dat als je zoiets gaat doen met alleen single malts het zelden beter worden, maar zodra je er een redelijke grain intrekt kun je van 2 redelijke whisky's best 1 behoorlijk goede maken.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 12 Feb 2016, 23:11

Stormbringer schreef:Ok, als ik dat goed begrepen heb, kom ik automatisch bij de volgende vraag:
Waarom gaat iemand in vredesnaam slechte whisky kopen om die met een scheut weet-ik-wat te verbeteren?
Koop dan gewoon goeie!


Tsja... Vaak worden flessen uit de beginners periode gebruikt voor dit soort experimenten. Die al een jaar in de kast staan en die je best heel goed vond toen je net begon, maar die je nu niet meer kunnen bekoren. En ach, als je er toch al niet kapot van bent kun je best een experiment wagen toch :bigsmile

De vervolgstap die vaak volgt is je eigen living dram: een continu wisselende blend van restjes. Als je een paar 'regels' volgt lan dat best leuk uitpakken. De belangrijkste niet meng regel is; geen peated bij bourbon cask en/of sherry cask. En bij twijfel eerst in je glas proberen.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Stormbringer
Senior
Senior
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 Dec 2015, 23:10
Locatie: Elsloo (L)
Contact:

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor Stormbringer » 12 Feb 2016, 23:16

Oogadal schreef:
Stormbringer schreef:Ok, als ik dat goed begrepen heb, kom ik automatisch bij de volgende vraag:
Waarom gaat iemand in vredesnaam slechte whisky kopen om die met een scheut weet-ik-wat te verbeteren?
Koop dan gewoon goeie!


Tsja... Vaak worden flessen uit de beginners periode gebruikt voor dit soort experimenten. Die al een jaar in de kast staan en die je best heel goed vond toen je net begon, maar die je nu niet meer kunnen bekoren. En ach, als je er toch al niet kapot van bent kun je best een experiment wagen toch :bigsmile

De vervolgstap die vaak volgt is je eigen living dram: een continu wisselende blend van restjes. Als je een paar 'regels' volgt lan dat best leuk uitpakken. De belangrijkste niet meng regel is; geen peated bij bourbon cask en/of sherry cask. En bij twijfel eerst in je glas proberen.


Ok, duidelijk.
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 12 Feb 2016, 23:21

Waarschijnlijk heb je zelf over een goed jaartje ook je eigen living dram staan :bigsmile Gewoon doen, is best leuk ook. Vaak weet je zelf wel wat je er wel bij kunt kieperen en wat beslist niet.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Dookiy
Actief lid
Actief lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 Okt 2015, 07:06

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor Dookiy » 13 Feb 2016, 08:24

Stormbringer schreef:
Dookiy schreef::duimop
Zo heb ik wel eens een Tullibardine Moscatel finish sterk verbeterd door er een scheut 105 bij te gooien, een tip die ik vaker ben tegengekomen. Als ik me niet vergis, noemt Ralfy in een vlog ook dat 105 in veel gevallen voor een smaakverbetering zorgt.


Niet verkeerd opvatten aub, maar...als je een whisky "sterk verbeterd" door er een scheut van wat dan ook bij te gooien...
zeg je dan niet eigenlijk dat het op de eerste plaats slechte whisky was?

Of begrijp ik het verkeerd?


Eehhhh, nee, dat heb je helemaal goed begrepen.

Die fles Tullibardine was een miskoop, en een scheut 105 (de 10YO-versie btw die ik persoonlijk en prima dram voor z'n prijs vind), was een prima zet. Ik heb het in een meng flesje geprobeerd en het resultaat was best. Alleen vond ik het jammer van mijn 105 dus heb ik de Tulli achterin gezet. Nu, na meer dan 5 jaar open, is de smaak ook veranderd maar is het nog steeds niet mijn favoriete Tulli.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rozenbankje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1026
Lid geworden op: 02 Jun 2015, 23:03

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor Rozenbankje » 13 Feb 2016, 08:43

Ik experimenteer regelmatig met blenden, in sampleflesjes maar ook in een mini vaatje van 2 liter.
De laatste die ik geprobeerd heb waren 75% Balvenie Doublewood 12y met 25% Glenfarclas 105 (die is populair om mee te blenden merk ik).
In het vaatje heb ik laatst een blend gemaakt van Springbank CV en Hazelburn CV, met een scheut Inchgower voor wat fruitigheid.
Beide bevielen eigenlijk wel, niet erg complex maar wel lekker fruitig.
Binnenkort maar eens proberen met een grain.
0 x
Afbeelding


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten