Uhoh, Eén van de winkels heeft flink de aanbiedingen aangepast (applaus voor degene die de winkel in kwestie raadt

) . Dat betekent dat ik mijn keuzes kan herzien. Geeft ook weer nieuwe opties natuurlijk. Nu eens het huidige lijstje met overwegingen erbij:
- Glendronach 12yo, nieuwe botteling, 1 liter 40% €35,99
Ik ben zeer te spreken over de 15yo 'revival'. Recensies van deze liggen net wat lager, maar nog steeds zeer de moeite waard en natuurlijk een stuk goedkoper.
- Longrow CV, NAS, 0,7 liter 46% €31,95
Krijgt goede en soms zeer goede recensies (Serge, Johannes). Een Campbeltown heb ik nog weinig op en is goed om ook eens te proeven. Dit is dan wel de krachtigste van de drie Springbankversies. Een alternatief zou de Springbank 12yo kunnen zijn, maar die heb ik een jaar of 10 geleden al eens gehad (ik vond hem toen goed, maar kan me verder niet heel veel herinneren

)
- Bowmore Enigma 12yo, 1 liter 40% €26,99
Ik had aanvankelijk de CS erin staan, maar deze is nu 'bijna gratis' en de meeste recente krijgt van de MM een zeer hoge gemiddelde waardering en sowieso nooit een echt lage. Ik heb vroeger regelmatig Bowmores gedronken vanwege de grote keuze in voordelige versies, maar dan ook vooral voor de prijs. Nooit één gehad die echt indruk heeft gemaakt. De nieuwe versies worden volgens verschillende mensen steeds beter, dus ik ben nieuwsgierig.
- Ardmore 'Traditional casks', 1 liter 46% €39,95
Tja, waarom eigenlijk. Volgens mij puur gevoelsmatig. De naam lijkt op Ardbeg, de manier van rijpen op die van de Laphroaigh QC

. Het profiel spreekt me verder ook wel aan, Speyside met wat peat en wat extra (zoet)hout.
- Laphroaigh 'Quarter Cask' 1 liter 48% €38,99
Heb ik al eens cadeau gedaan aan de ex van mijn broer (hij is hetero, dus ja, er zijn vrouwen die van de zeer sterke smaken houden

) en toen ook geroken. Geen twijfelgeval.
- Aberlour A'Bunadh batch #34 0,7 liter 59,5% €44,95
Werd recent hier op het forum al genoemd als een die je echt geproefd moet hebben. Nu nog hopen dat nummertje 34 een goede is (voldoet niet aan de 6-regel natuurlijk). Ik las ergens iets over rum-rozijnen in de smaak. Dat klinkt helemaal niet lekker en dat is voor mij een prima reden om hem te willen

. Alternatief is wel een liter glenfarclas 105 die mogelijk lekkerder is, maar de Aberlour lijkt me interessanter.
- Isle of Jura 'Superstition' 0,7 liter 43% of Highland Park 12yo 0,7 liter 40% beide €24,99
Deels vanwege de prijs, deels omdat een Island nog ontbreekt in de lijst. Beide worden doorgaans goed gewaardeerd, de HP denk ik wat meer, maar die vond ik vroeger nooit zo bijzonder (en heb ik dus ook al gehad). De Jura is wel weer nieuw voor me. De Talisker voor dezelfde prijs valt nu even af als island omdat ik die net op heb.
- Glenlivet 12 yo liter 40% €25,99
Al meerdere keren gehad. Voor de prijs een prima whisky. Een beetje de 'basis'-malt wat mij betreft. Helemaal niets mis mee en dat is misschien ook zijn grootste zwakte, net te neutraal. Een liter Aberlour is nog een euro voordeliger, maar die had ik al in de lijst.