Keelpijn / verkouden.. (wat) drink je?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 605
Lid geworden op: 27 Dec 2015, 21:56

Keelpijn / verkouden.. (wat) drink je?

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 05 Apr 2023, 20:12

Hola!

Ik lag er de voorbije dagen goed vanaf met een flinke griep of ander verkoudheidsvirus. Redelijk spannend, omdat ik de afgelopen drie jaar al twee keer een longontsteking heb gehad. Dubbel spannend omdat ik volgende week dinsdag naar Campbeltown ga. Gelukkig deze keer geen longontsteking, maar wel een antibioticakuur (ruim klaar voordat ik volgende week de belangrijke afspraken heb staan :lekker )

Bij de eerste seinen van verkoudheid/keelpijn etc. heb ik vaak nog de hoop dat ik het de kop in kan drukken met een dram. Pakt de laatste jaren minder goed uit, maargoed... Ik pak zelf vaak naar een pure dram. Vaak iets van Longrow of een PC 10.

Wat doen jullie? Drink je wel, drink je niet? Een dram? Of maak je bijvoorbeeld een hot toddy?

:hoedaf
1 x

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Keelpijn / verkouden.. (wat) drink je?

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 05 Apr 2023, 21:16

Ik heb nooit goed begrepen waarom je alcohol zou drinken om ziekte tegen te gaan. Alcohol is inherent niet goed voor je, dus hoe zou het dan kunnen helpen met een sneller herstel? Anyway, ik drink dus niet bij een verkoudheid :)
4 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3980
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Keelpijn / verkouden.. (wat) drink je?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Apr 2023, 21:24

Mijn moeder gaf ons vroeger Molkosan om te gorgelen.

Zure bende, maar we hadden het idee dat het hielp. Is dat laatste ook een van de werkzame stoffen in een dergelijk middel.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1258
Lid geworden op: 29 Mei 2016, 18:58
Locatie: Noord Limburg

Re: Keelpijn / verkouden.. (wat) drink je?

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 05 Apr 2023, 21:33

Bij beginnende keelpijn en het vermoeden dat daar iets vast gaat zitten heb ik toch het idee dat een Dram mij helpt.
Let wel, 1.
Misschien zoals vroeger een Grog.
Groet Cor.

By the way, sterkte en beterschap gewenst.
1 x

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 605
Lid geworden op: 27 Dec 2015, 21:56

Re: Keelpijn / verkouden.. (wat) drink je?

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 05 Apr 2023, 21:35

:nat
thijs100 schreef:Ik heb nooit goed begrepen waarom je alcohol zou drinken om ziekte tegen te gaan. Alcohol is inherent niet goed voor je, dus hoe zou het dan kunnen helpen met een sneller herstel? Anyway, ik drink dus niet bij een verkoudheid :)


Misschien een onnodige verduidelijking, maar het gaat mij ook niet om herstel maar de eerste voortekenen. Lichte kriebel of klein beetje keelpijn. Vroeger vond ik het fijn in daar een verse hardprikkende cola tegenaan te gooien (hielp ook niks), tegenwoordig probeer ik soms een dram. Ik heb de illusie dat het in dat stadium soms baat, en zeker niet schaadt.
1 x

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 605
Lid geworden op: 27 Dec 2015, 21:56

Re: Keelpijn / verkouden.. (wat) drink je?

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 05 Apr 2023, 21:37

cor0566 schreef:Bij beginnende keelpijn en het vermoeden dat daar iets vast gaat zitten heb ik toch het idee dat een Dram mij helpt.
Let wel, 1.
Misschien zoals vroeger een Grog.
Groet Cor.

By the way, sterkte en beterschap gewenst.


Dank Cor! Precies dit trouwens.
1 x

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Keelpijn / verkouden.. (wat) drink je?

Ongelezen berichtdoor Uridium » 06 Apr 2023, 00:14

Bij beginnende keelpijn gorgel ik meestal met een Glenfarclas 100, die ik ook in zeer langzame kleine slokjes opdrink. En geloof het of niet, maar die 60% abv langs m'n huig (want voor de duidelijkheid: de meeste keelpijn is tonsillitis, oftewel bacteriële ontsteking van de slijmvliezen rond je huig en keelamandelen) werkt echt! Meestal is de keelpijn de volgende ochtend weg.

Molkosan werkt doordat je de huig en amandelen bombardeert met giga veel melkzuurbacteriën die de andere bacteriën verdringen. Glenfarclas 100 sloopt gewoon alle bacteriën. :bigsmile
4 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2022
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: Keelpijn / verkouden.. (wat) drink je?

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 06 Apr 2023, 00:52

cor0566 schreef:Misschien zoals vroeger een Grog.
Groet Cor.


Dat werkt bij mij zeker :goedgedaan.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Keelpijn / verkouden.. (wat) drink je?

Ongelezen berichtdoor defeatless » 06 Apr 2023, 00:58

Als ik keelpijn heb neem ik een strepsil.
Als ik dermate last heb van keelpijn drink ik niet. Je gaat toch geen mooi spul verrampeneren om mee te gorgelen?
2 x

Gebruikersavatar
cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1258
Lid geworden op: 29 Mei 2016, 18:58
Locatie: Noord Limburg

Re: Keelpijn / verkouden.. (wat) drink je?

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 06 Apr 2023, 09:03

defeatless schreef:Als ik keelpijn heb neem ik een strepsil.
Als ik dermate last heb van keelpijn drink ik niet. Je gaat toch geen mooi spul verrampeneren om mee te gorgelen?


Uhhhhh, ik heb er altijd wel 1 waarvan ik vind dat ik die daarvoor kan gebruiken. :P

Groet Cor
2 x

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Keelpijn / verkouden.. (wat) drink je?

Ongelezen berichtdoor Uridium » 06 Apr 2023, 09:06

cor0566 schreef:
defeatless schreef:Als ik keelpijn heb neem ik een strepsil.
Als ik dermate last heb van keelpijn drink ik niet. Je gaat toch geen mooi spul verrampeneren om mee te gorgelen?


Uhhhhh, ik heb er altijd wel 1 waarvan ik vind dat ik die daarvoor kan gebruiken. :P

Groet Cor


Precies, en die Glenfarclas 100 wordt na het gorgelen niet uitgespuugd hoor... gewoon met heel kleine slokjes langzaam opgedronken :bigsmile
2 x
Afbeelding

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 605
Lid geworden op: 27 Dec 2015, 21:56

Re: Keelpijn / verkouden.. (wat) drink je?

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 06 Apr 2023, 09:45

Uridium schreef:Bij beginnende keelpijn gorgel ik meestal met een Glenfarclas 100, die ik ook in zeer langzame kleine slokjes opdrink. En geloof het of niet, maar die 60% abv langs m'n huig (want voor de duidelijkheid: de meeste keelpijn is tonsillitis, oftewel bacteriële ontsteking van de slijmvliezen rond je huig en keelamandelen) werkt echt! Meestal is de keelpijn de volgende ochtend weg.

Molkosan werkt doordat je de huig en amandelen bombardeert met giga veel melkzuurbacteriën die de andere bacteriën verdringen. Glenfarclas 100 sloopt gewoon alle bacteriën. :bigsmile


Hey, dit klinkt bijna als wetenschappelijke onderbouwing van mijn illusie! N=2 ;)
0 x

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 605
Lid geworden op: 27 Dec 2015, 21:56

Re: Keelpijn / verkouden.. (wat) drink je?

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 06 Apr 2023, 09:50

defeatless schreef:Als ik keelpijn heb neem ik een strepsil.
Als ik dermate last heb van keelpijn drink ik niet. Je gaat toch geen mooi spul verrampeneren om mee te gorgelen?


Fair point hoor, mooi spul verrampeneren is iig niet zoals de vraagstelling bedoeld is. Het punt van strepsils en Antaflu is voor mij al het volgende stadium. Dan drink ik ook niks meer, al is het maar omdat ik na dit soort snoepjes überhaupt whisky niet vind smaken.
1 x

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 708
Lid geworden op: 21 Jun 2012, 16:39
Locatie: Twente

Re: Keelpijn / verkouden.. (wat) drink je?

Ongelezen berichtdoor Paulini » 06 Apr 2023, 11:57

Thee met honing en citroensap (dat laatste prikt wel in de keel, maar de vit. c helpt)
Geen alcohol; je lichaam is druk met het bestrijden vd ziekte, dus even niet 'lastigvallen' met alcohol. Tenminste; zo zit ik er in.

Beterschap!
3 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: Keelpijn / verkouden.. (wat) drink je?

Ongelezen berichtdoor Koning » 06 Apr 2023, 21:44

Ik laat de alcohol ook linksliggen als ik verkouden ben, ik proef er dan toch weinig van. Enige uitzondering is een slokje Jägermeister uit de vriezer, dat smeert de keel en neusholte. Drink dat spul overigens alleen als ik verkouden ben :gnif
2 x
Afbeelding


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten