Zelf proefnotities maken schrift/online/(smart)phone/App

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Gebruikersavatar
Deunemans
Senior
Senior
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 Mar 2011, 16:03
Locatie: Harkstede

Zelf proefnotities maken schrift/online/(smart)phone/App

Ongelezen berichtdoor Deunemans » 06 Jan 2012, 14:37

All,

ik wil graag mijn eerste (baby)stapjes maken in het opschrijven van mijn whisky-ervaringen. Zonder het mischien daarvoor bestemde Proefnotities-gedeelte van dit mooie forum te vervuilen, aan jullie de vraag: Hoe maken jullie je proefnotities? Is dat in de luie stoel met een schrift of een speciaal proefnotitieboekje (zo ja, waar kan ik zoiets vinden?), of achter de computer / met de laptop op schoot, of misschien wel via een app op je mobiel? Etcetera.

Ik stel deze vraag puur voor een stukje beeldvorming, maar misschien doe ik tevens de nodige inspiratie op!

PS. moderators, als mijn bericht toch in het proefnotitie stuk thuis hoort, verplaats hem alsjeblieft. Maar ik vond deze keus iets meer 'safe' ;)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Zelf proefnotities maken: schrift/online/(smart)phone/Ap

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Jan 2012, 16:02

Ik pen wat aantekeningen op kladblaadjes, al dan niet gebonden, en zet ze vervolgens op dit forum.

WhiskyBase biedt natuurlijk ook een plaats voor aantekeningen en het delen daarvan.
Zelf maak ik er geen gebruik van maar er zijn ook wat Whisky Apps waar je al dan niet je eigen notities bij kunt zetten.

Er is wel al e.e.a over geschreven, inderdaad in "Proefnotities, Tasting notes" en organoleptische onderwerpen".

Zie ook
Hoe beoordeel je een whisky?
Kun je te vroeg beginnen met het maken van proefnotities?
Tasting Notes Programma. Helaas is het programma waarover gesproken wordt in het eerste bericht, niet meer aanwezig.
Is het onderscheiden van smaken te leren?
Beschrijven van de kleur van whisky.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver
Berichten: 882
Lid geworden op: 17 Aug 2009, 09:05
Locatie: Like A Rolling Stone ...
Contact:

Re: Zelf proefnotities maken schrift/online/(smart)phone/App

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 06 Jan 2012, 17:27

Informeer eens bij The Glenlivet naar The Maltlog. Een handig boekje op zakformaat om je notities in op te schrijven. Het geeft ook handvaten voor het schrijven van een proefnotitie en het opzetten van een tasting. Er is ruimte voor ca. 150 notities op voorbedrukte blaadjes. In het eerste 64 pagina's wordt in full colour het een en ander over whisky en whiskey uitgelegd.
Slainte,
MacOffringa
:schotland :usa :ier
0 x

Gebruikersavatar
Deunemans
Senior
Senior
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 Mar 2011, 16:03
Locatie: Harkstede

Re: Zelf proefnotities maken schrift/online/(smart)phone/App

Ongelezen berichtdoor Deunemans » 06 Jan 2012, 17:36

Hans,

bedankt voor de tip, ik zal Glenlivet eens aanschrijven. Klinkt namelijk exact als hetgeen naar ik op zoek ben. Het drinken van whisky gaat mij prima af, nu het proeven ;)

Slainte
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: Zelf proefnotities maken schrift/online/(smart)phone/App

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 06 Jan 2012, 17:43

Ik gebruik sinds een paar maand een Moleskine notebook. Op ieder blad 1 whisky, er is voldoende ruimte vind ik. Past perfect in mijn binnenzak dus heb het altijd bij me. Bovendien lijkt het me leuk die notes binnen een jaar of 10 nog eens te bekijken.

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver
Berichten: 882
Lid geworden op: 17 Aug 2009, 09:05
Locatie: Like A Rolling Stone ...
Contact:

Re: Zelf proefnotities maken schrift/online/(smart)phone/App

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 06 Jan 2012, 18:22

He, B-whisky, da's leuk. The Maltlog van The Glenlivet is namelijk het formaat van een Moleskine. Ik wilde het boekwerkje aanvankelijk The Maltskine noemen, maar dat ligt qua rechten een tikkie gevoelig. The Maltlog komt compleet met zwart elastieken bandje en is in mooi donkergroen met goudopdruk uitgevoerd.
0 x

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: Zelf proefnotities maken schrift/online/(smart)phone/App

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 06 Jan 2012, 19:09

macoffringa schreef:He, B-whisky, da's leuk. The Maltlog van The Glenlivet is namelijk het formaat van een Moleskine. Ik wilde het boekwerkje aanvankelijk The Maltskine noemen, maar dat ligt qua rechten een tikkie gevoelig. The Maltlog komt compleet met zwart elastieken bandje en is in mooi donkergroen met goudopdruk uitgevoerd.


Ha , leuk!
Kan ik zo'n exemplaar bemachtigen door contact op te nemen met Glenlivet?
Ik zal daar eens werk van moeten maken :)

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Zelf proefnotities maken schrift/online/(smart)phone/App

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Jan 2012, 19:17

macoffringa schreef:The Maltlog komt compleet met zwart elastieken bandje en is in mooi donkergroen met goudopdruk uitgevoerd.

Nu ben ik ook nieuwsgierig hoe die dan "komt" :Scratch

Ik heb wil dit: The Glenlivet Signature tasting notebook, ook heel chique.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Zelf proefnotities maken schrift/online/(smart)phone/App

Ongelezen berichtdoor Matti » 06 Jan 2012, 19:42

Moleskine boekjes zijn sowieso geniaal, handig formaat en erg degelijk. Ik gebruik er 1 om aantekeningen in te maken als ik interviews doe.

Voor de proefnotities vind ik het alleen net te beperkt, maar dat komt door mijn persoonlijke obsessie (ik wil meerdere versies van dezelfde zelfgemaakte blend op 1 pagina hebben om te kunnen vergelijken). Dus ik gebruik een A4 schrijfblok met 1/2cm hokjes.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver
Berichten: 882
Lid geworden op: 17 Aug 2009, 09:05
Locatie: Like A Rolling Stone ...
Contact:

Re: Zelf proefnotities maken schrift/online/(smart)phone/App

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 06 Jan 2012, 20:48

Piet, wat jij in handen hebt is een - fraaie - marketing brochure.
The Maltlog is een tool, op de markt gebracht door The Glenlivet en natuurlijk is er aandacht voor hun 6 core expressies, maar ze hebben heel ruimhartig alle ruimte geboden voor het noteren van andere single malts - en als je dat wilt - overige whiskies en whiskeys.

Allen,

Pernod Ricard Nederland heeft ze laten maken in een beperkte oplage en je kunt ze bij hen aanschaffen voor meen ik 5,5 euro per stuk . Er zitten in totaal 224 pagina's in, waarvan 64 in kleur voorin. Die pagina's verschaffen je meer inzicht in de verschillen tussen single malt, bourbon, irish etc., hoe te proeven, hoe te noteren, en een voorbeeld proefnotitie van Alan Winchester himself. Tijdens Whisky Live Den Haag waren ze te koop op de stand van The Glenlivet. Dat was ook de officiële introductie van het boekwerkje. Let wel, het is geheel in de Engelse taal geschreven, omdat het ook op de internationale markt in gebruik is genomen. :schotland :ier :usa :canada :japan
0 x

Gebruikersavatar
Deunemans
Senior
Senior
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 Mar 2011, 16:03
Locatie: Harkstede

Re: Zelf proefnotities maken schrift/online/(smart)phone/App

Ongelezen berichtdoor Deunemans » 06 Jan 2012, 21:30

Heb PR direct maar even een mail gestuurd. Nu maar even afwachten. I'll keep you posted!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Zelf proefnotities maken schrift/online/(smart)phone/App

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Jan 2012, 20:49

Ik gebruik een gelinieerd notitieboekje van de Bruna. Een simpele uitvoering, van maar 1 euro. Formaat 6cm x 11cm ofzo? Enfin, kijk maar eens bij de Bruna :-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: Zelf proefnotities maken schrift/online/(smart)phone/App

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 07 Jan 2012, 21:10

BWhisky schreef:
macoffringa schreef:He, B-whisky, da's leuk. The Maltlog van The Glenlivet is namelijk het formaat van een Moleskine. Ik wilde het boekwerkje aanvankelijk The Maltskine noemen, maar dat ligt qua rechten een tikkie gevoelig. The Maltlog komt compleet met zwart elastieken bandje en is in mooi donkergroen met goudopdruk uitgevoerd.


Ha , leuk!
Kan ik zo'n exemplaar bemachtigen door contact op te nemen met Glenlivet?
Ik zal daar eens werk van moeten maken :)

:Slainte


Dit type "notitieboekje", formaat A5 denk ik, is gewoon te koop bij Staples, office centre, in vele plaatsen in Nederland. Gebruik ik al 'n aantal jaren ;) Zwart boekje met stevig elastiek, ideaal formaat!

René


ici> Afbeelding
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Gebruikersavatar
Deunemans
Senior
Senior
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 Mar 2011, 16:03
Locatie: Harkstede

Re: Zelf proefnotities maken schrift/online/(smart)phone/App

Ongelezen berichtdoor Deunemans » 09 Jan 2012, 20:02

Pernod Riccard aangeschreven, en inmiddels een reactie gehad. Zij sturen mij geheel kosteloos een Maltlog toe, fantastisch! Hans, nog bedankt voor de tip :schotland :duimop
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver
Berichten: 882
Lid geworden op: 17 Aug 2009, 09:05
Locatie: Like A Rolling Stone ...
Contact:

Re: Zelf proefnotities maken schrift/online/(smart)phone/App

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 09 Jan 2012, 21:23

graag gedaan, spread the word!

8-)
0 x


Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten